توافق بوئینگ  برای تأمین مالی هواپیماهای ایران

توافق بوئینگ برای تأمین مالی هواپیماهای ایران

اقتصاد > حمل و نقل برون شهری - شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشار
اقتصاد > حمل و نقل برون شهری - شرکت هواپیماسازی بوئینگ با یک بانک آمریکایی توافق کرده تا هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مشارکت یک بانک ژاپنی تأمین مالی کند.

به گزارش تسنيم، نيمه ماه جاري مدير ارشد شركت هواپيماسازي بوئينگ با اعلام اينكه در مراحل نهايي معامله فروش بيش از 100فروند هواپيماي مسافربري به ايران هستيم، گفته بود: هيچ هواپيمايي در سال 2016به اين كشور تحويل نمي شود. دنيس مويلنبورگ در حاشيه كنفرانسي درباره فناوري هاي آينده در شيكاگو افزود: براساس اين معامله در سال 2016هيچ هواپيمايي تحويل نخواهيم داد.

تحويل اين هواپيماها يك، 2و 3ساله است. اما اين فرصتي قابل توجه براي ماست و من خشنودم كه ببينم ما در حال پيشرفت مداوم در اين زمينه هستيم. وي تأكيد كرد: در مراحل نهايي كارهاي مربوط به ساختار معامله با مشتريان ايراني قرار داريم و در عين حال با دولت آمريكا در زمينه فرايند دريافت مجوز همكاري مي كنيم.

يك منبع مطلع در دولت از توافق شركت هواپيماسازي بوئينگ با يك بانك آمريكايي جهت تأمين مالي خريدهاي ايران از طريق يك بانك ژاپني خبر داده است.

از زمستان سال گذشته به اين سو وزارت راه و شهرسازي براي خريد بالغ بر 238فروند انواع هواپيماي ايرباس، بوئينگ و اي تي آر با شركت هاي فرانسوي و آمريكايي وارد مذاكره شده و تفاهمنامه هايي را در اين رابطه امضا كرده است. حدود 100فروند از اين هواپيماها بوئينگ، 20فروند اي تي آر و حدود 118فروند نيز ايرباس است.

يكي از مشكلات اين خريد تعلل آمريكايي ها براي صدور مجوز اوفك بود كه چندي پيش وزارت خزانه داري اين كشور مجوز 17فروند را صادر كرد. نحوه تأمين مالي و موانع حقوقي يكي ديگر از مشكلات خريد هواپيماهاست كه به نظر مي رسد بخشي از آنها در حال برطرف شدن است.

از سوي ديگر مدير شركت هواپيماسازي بمباردير كانادا از مذاكرات اين شركت با ايران براي فروش هواپيما خبر داد و گفت: نگران به دست آوردن سهم خود از سفارشات جديد در ايران نيستيم. طبق گزارش گلوب اند ميل، مدير شركت هواپيماسازي بمباردير كانادا گفت: اين شركت در دنبال كردن فرصت هاي موجود در بازار ايران كمي دير عمل كرده، اما بعد از لغو تحريم هاي كانادا عليه ايران، خواهد توانست به رقباي خود برسد.

وي اقدام استفان ديون، وزير امور خارجه كانادا در اوايل امسال مبني بر لغو تحريم ها را در كمك به دسترسي به بازار اين كشور مفيد خواند. بلمار گفت، هم اكنون تيم هايي از اين شركت در ايران حضور دارند. درحالي كه شركت هاي ايراني به دنبال مدرنيزه كردن صنعت حمل ونقل خود هستند، اين شركت مستقر در مونترال فرصت هايي را براي فروش خدمات ريلي منطقه اي و فروش جت هاي مسافربري و هواپيماهاي سري سي به ايران مشاهده مي كند.