وزن تیرآهن چگونه محاسبه می‌شود؟

وزن تیرآهن چگونه محاسبه می‌شود؟

آگاهی از نحوه محاسبه وزن تیرآهن به شما در انتخاب این مقطع که‌ به‌صورت کاملا استاندارد تولید شده است، کمک می‌کند. سوال مهم این‌جاست که وزن این مقطع فول

آگاهی از نحوه محاسبه وزن تیرآهن به شما در انتخاب این مقطع که‌ به‌صورت کاملا استاندارد تولید شده است، کمک می‌کند. سوال مهم این‌جاست که وزن این مقطع فولادی چگونه محاسبه می‌شود؟ تیرآهن ازجمله مقاطع پرکاربرد است که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های مختلفی از این مقطع تولید می‌شود که هرکدام از وزن و کیفیت مختلفی برخوردار هستند. برای محاسبه وزن این مقاطع کافی‌است از فرمول و جدول مرتبط با نوع تیرآهن استفاده کنید. با این کار همچنین امکان تخمین قیمت نیز برای شما به‌وجود می‌آید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه با فرمول محاسبه وزن یکی از پرکاربردترین تیرآهن‌های موجود در بازار آشنا می‌شویم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

اجزای تیرآهن را بیشتر بشناسید

پیش‌از آن‌که با نحوه محاسبه وزن تیرآهن آشنا شویم، بهتر است کمی این مقطع پرکاربرد را که نقش مهمی در صنعت ساختمان‌سازی و افزایش استحکام سازه دارد؛ بشناسیم. سطح مقطع تیرآهن می‌تواند شبیه حرف H یا I انگلیسی باشد. 2 بخش اصلی این مقطع با نام‌های جان و بال شناخته می‌شوند. بخشی که در 2 طرف قرار داشته و روی قسمت میانی عمود می‌شود؛ بال و خود قسمت میانی نیز جان نام دارد. با توجه کردن به ظاهر تیرآهن H شکل، به‌خوبی این اجزا را تشخیص می‌دهید.

منظور از جدول وزنی تیرآهن ipe چیست؟

هر تیرآهن با توجه به استانداری که دارد، باید وزن خاصی نیز داشته باشد. ازآن‌جایی‌که وزن این مقطع روی کیفت آن تاثیر بسیاری می‌گذارد؛ می‌توانید با کمک جدولی که در ادامه معرفی می‌کنیم نسبت به خرید تیرآهن اطمینان حاصل کنید. جدول وزنی به افراد کمک می‌کند تا از وزن استاندارد یک تیرآهن آگاه شوند. در این شرایط دیگر نیازی به محاسبه وزن تیرآهن نخواهد بود و افراد در کوتاه‌ترین زمان اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست می‌آورند. این جدول در مدل IPE و با استاندارد ملی ایران (1791) به شرح زیر است:

فرمول محاسبه وزن تیرآهن ipe

با توجه به تنوع این مقاطع فولادی برای محاسبه وزن هر مدل، فرمول به‌خصوصی وجود دارد. در ادامه با فرمولی که از طریق آن می‌توان وزن تیرآهن کاربردی IPE در سایزهای مختلف را به‌دست آورد آشنا می‌شویم.

وزن تیرآهن IPE= طول تیرآهن× وزن یک متر (از جدول اشتال)

فرمول‌ها همواره به ما کمک می‌کنند تا با اطلاعات دقیق‌تری برای خرید مقاطع مورد نیاز خود اقدام کنیم. این مورد به‌خصوص برای تیرآهن که وزن آن روی کیفیت کلی مقطع تاثیر دارد؛ مهم است. پس حتما از فرمول گفته‌شده برای محاسبه وزن تیرآهن استفاده کنید.

محاسبه وزن یک شاخه تیرآهن با استفاده از جدول وزنی

وقتی جدول وزنی را در اختیار داشته باشید؛ دیگر نیازی به اطلاعات مختلف مانند چگالی، ضخامت جان و بال، همچنین ارتفاع آن‌ها ندارید. در این شرایط تنها کافی‌است از سایز تیرآهن مورد نیاز خود مطلع باشید. تیرآهن در سایزها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود. وزن این مقاطع نیز با توجه به متریال و مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه‌های سازنده تا حدودی می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل کمک گرفتن از جدول وزنی پیش از خرید تیرآهن، اهمیت زیادی دارد.

آگاهی و محاسبه وزن یک شاخه تیرآهن با استفاه از جدول کار بسیار آسانی است. برای مثال، اگر به‌دنبال وزن مناسب تیرآهن 12 هستید که یکی از پرکاردترین مقاطع به‌حساب می‌آید؛ با مراجعه به جدول با عدد 125 که ایدئال‌ترین استاندارد برای آن است روبه‌رو می‌شوید. این عدد با استفاده از فرمول زیر به‌دست می‌آید:

12*10.4= 125

وزن هر متر از شاخه 12 متری 10.4 است (با توجه به جدول) پس برای محاسبه وزن تیرآهن از طریق فرمول کافی ‌است حاصل‌ضرب آن‌ها را به‌دست بیاوریم. این ویژگی علاوه‌بر کیفیت روی قیمت نهایی مقاطع نیز تاثیر دارد.

نحوه تخمین قیمت تیرآهن بر اساس وزن آن

محاسبه وزن تیرآهن به شما کمک می‌کند به‌راحتی از قیمت تیرآهن در بازار آگاه شوید. این مورد برای مهندسین و افرادی که در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت دارند بسیار مهم است. چراکه قیمت مقاطع به‌صورت مستقیم روی هزینه ساخت‌وساز تاثیر می‌گذارد. مهم‌ترین مشخصه‌هایی که برای تخمین قیمت این مقاطع نیاز دارید شامل وزن آن‌ها و قیمت روز آهن است. برای به‌دست آوردن وزن نیز کافی‌است از جدول اشتارد و فرمول معرفی‌شده استفاده کنید.

به‌طور کلی باید گفت تفاوتی ندارد کدام مدل تیرآهن موجود در بازار برای ساختمان شما مناسب‌تر است؛ درهرصورت با استفاده از اطلاعات گفته‌شده مانند وزن و قیمت روز آهن، به‌راحتی از طریق روش زیر می‌توانید قیمت آن را تخمین بزنید.

زمانی‌که با کمک جدول اشتال توانستید وزن یک شاخه از تیرآهن مورد نظر خود را به‌دست بیاورید؛ کافی‌است آن را در قیمت روز آهن ضرب کنید. با این کار از قیمت حدودی یک شاخه از این مقطع آگاه می‌شوید. البته لازم به ذکر است وزن هر شاخه تیراهن بسته به کارخانه می تواند متفاوت باشد. یکی از کارخانه هایی که شاخه های تیرآهن تولیدی خود را مطابق با جدول استاندارد تولید می کند، کارخانه البرز ایرانیان یا فایکو است. تیرآهن های فایکو در سایزهای 14، 16، 18 و 20 و در طول 12 متری تولید می شود. به ازای هر سایز، وزن تیراهن فایکو متفاوت خواهد بود. با این حال برای خرید و محاسبه وزن نهایی بار، می بایست قیمت امروز تیرآهن کارخانه فایکو را دریافت و بر اساس وزن مندج به ازای هر سایز، قیمت بار را بر حسب وزن به دست آورد.

حال که از قیمت یک شاخه تیرآهن مطلع شدید؛ باید با توجه به تعداد تیرآهن مورد نیاز خود که برای ساخت پروژه لازم دارید؛ قیمت کلی آن‌ها را تخمین بزنید. با این کار می‌توانید تا حدودی هزینه‌های ساخت‌وساز را برآورد کنید.

نکته آخر

محاسبه وزن تیرآهن برای افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت دارند بسیار مهم است. زیرا این ویژگی تاثیر زیادی بر کیفیت مقطع می‌گذارد. ضمن اینکه قیمت تیرآهن نیز ارتباط مستقیمی با وزن آن دارد. نحوه محاسبه وزن این مقطع با استفاده از جدول اشتال آن بسیار راحت است. تنها باید از طریق فرمولی که برای تیرآهن مورد نیاز شما تعریف شده و اطلاعات موجود در جدول، وزن مقطع را محاسبه کنید. در نهایت نیز با ضرب عدد به‌دست آمده در قیمت روز آهن، می‌توانید نسبت به قیمت هر شاخه تیرآهن اطلاع یابید. سپس با توجه به تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساخت سازه، برآورد کلی از هزینه‌ها به‌دست بیاورید.