حکمرانی بهار در روستای ناصرآباد

حکمرانی بهار در روستای ناصرآباد

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: روستای ناصرآباد در شمال شهر لواسان، انتخاب مناسبی برای گردش و تفریح در طبیعت است. این روستا فاصله زیادی از تهران ندارد و می

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: روستای ناصرآباد در شمال شهر لواسان، انتخاب مناسبی برای گردش و تفریح در طبیعت است. این روستا فاصله زیادی از تهران ندارد و می‌تواند مقصد یک گشت و گذار یک روزه در طبیعت بهاری باشد.

ناصرآباد از روستاهای دهستان لواسان کوچک در شهرستان شمیرانات استان تهران است و در فاصله ۶ کیلومتری از شمال شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع شده‌ است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۶۶ نفر (۵۲ خانوار) بوده ‌است. مسیر دسترسی به روستا، کوهستانی و پیچ در پیچ است. برای رسیدن به لواسان کوچک، در هر کجای تهران که باشید باید ابتدا خودتان را به بزرگراه شهید بابایی و جاده لشکرک برسانید. پس از آن راه لواسان را پیش بگیرید و وارد بلوار اصلی شهر لواسان شوید. برای رسیدن به «ناصر آباد» باید از لواسان حرکت کرده و پس از عبور از دوراهی «کند»، «هلارد» و «اوشت» و با نزدیک شدن به محله «بوجان» کم کم به ناصرآباد می‌رسید.

این روستا امامزاده‌ای دارد به نام سیدعلی پاشا. بقعه امامزاده سید ناصرالدین (ع) مشهور به سید علی پاشا در شمال روستای ناصر آباد در بخش لواسان کوچک واقع شده و محل دعا و نیایش اهالی این منطقه است. بدنه بنای آرامگاه از سنگ و سقف آن شیروانی و دارای گنبد فلزی جدید است. به گفته اهالی ناصرآباد و مستندات موجود، در قدیم ۷۰ عالم از نجف اشرف به این روستا می‌آمدند تا از محضر اساتید و علمایی که از نسل امام سجاد(ع) بودند، علم آموزی کنند. انیس‌الدوله، سوگلی ناصرالدین‌شاه که اهل امامه لواسان بود، در ناصرآباد پلی بنا کرد. اعتمادالسلطنه در روزنامه خاطرات از این آبادی چنین یاد کرده‌است: «ناصرآباد قریه بزرگی است. حمام و مسجدی دارد. اشجار میوه و سایر اشجار زیاد دارد. خوب واقع شده. طرف مغرب دره است. خانه سید عبد الکریم که حالا سید عبدالکریم خان است و برادر انیس‌الدوله است اینجاست. مادر انیس‌الدوله به پدر سید عبدالکریم شوهر کرده… و این برادر از شوهر ثانی به عمل‌آمده». ناصرآباد روستای خوش آب و هوایی است که باغهای آن بیشتر درخت گیلاس و آلبالو و سیب دارد. بهار و تابستان این روستا پاتوق کوهنوردان و طبیعت‌گردان در روزهای آخر هفته است و اهالی روستا با میوه‌های باغشان از آنها پذیرایی می‌کنند. در سال های اخیر بافت این روستا از حالت روستایی خارج شده و به سمت ویلایی تغییر پیدا کرده است. بنای غار موزه وزیری از سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع در مسیر روستای ناصرآباد احداث شد و تاکنون، توسط دکتر ناصر هوشمند وزیری که از مجسمه‌سازان برجسته ایران است، اداره می شود. این غار در واقع اولین غار موزه خصوصی ایران است. از زمان شروع فعالیت این موزه، دالان‌هایی در دل کوه حفاری شد و از آن‌ها به‌عنوان ویترینی جهت به‌نمایش‌گذاشتن آثار این هنرمند و ارائه آن به دوستداران هنر استفاده می‌شود. هر کدام از آثار، بیانگر داستان‌های شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایرانی است و شامل بخش‌های نمایشگاهی، کارگاهی، صنایع دستی، آموزشی، نگارخانه و سالن اجتماعات می‌شود.