سرنوشت نامعلوم کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد ۶ سال پس از کلنگ‌زنی

سرنوشت نامعلوم کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد ۶ سال پس از کلنگ‌زنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، زمانی که هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان سخن از سفر حسن روحانی به این استان و وعده ایجاد کارخانه بزرگ لاستیک‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، زمانی که هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان سخن از سفر حسن روحانی به این استان و وعده ایجاد کارخانه بزرگ لاستیک‌سازی خرم‌آباد را به جوانان می‌داد، شاید فکرش را نمی‌کرد این وعده همچون هزار وعده وفا نکرده دولت عمل کند و رویای بیش از هزار شغل را بر دل جوانان لرستانی بگذارد.

با تصویب طرح به عنوان مصوبه سفر ریاست‌جمهوری به لرستان در خرداد ۹۳، یک‌سال بعد کلنگ احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد توسط محمد شریعتمداری معاون وقت روحانی به زمین زده شد، کلنگی که گویا به جای بازکردن روزنه برای جوانه زدن امید، اما خاکی شد بر رویای اشتغال استان رتبه نخست بیکاری.

هر زمان که وزیری راهش به سمت لرستان کج می‌شد، سری به زمین بایر لاستیک‌سازی خرم‌آباد می‌زد و وعده افتتاح گاه فاز به فاز آن را می‌داد، اما اکنون پس از گذشت سال‌ها کلنگ‌زنی مجموعه، تنها ثمره وعده‌ها پس از گذشت ۶ سال حصاری است به دور زمینی خاک‌خورده و تابلویی که بیشتر شبیه آینه دق شده تا روزشمار افتتاح.

لرستانی که بر اساس آمارهای رسمی رتبه‌دار بیکاری، تورم و فلاکت است، استانی که ۹۰ درصد اراضی قابل استفاده آن برای ایجاد واحدهای صنعتی به برخی سرمایه‌گذاران بدون اهلیت واگذار شده و هیچ خبری از جهش تولید و ایجاد اشتغال نیست، خاک خوردن پروژه‌های صنعتی خیانتی بس بزرگ است در حق هزار جوان جویای کار این استان.

سرمایه‌گذار سرمایه کافی برای ساخت کارخانه را ندارد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی، پروژه احداث کارخانه لاستیک‌سازی را موضوعی سهل و ممتنع خواند و گفت: سهل از این منظر که مشکل جدی برای مجوعه وجود نداشته و تنها سرمایه‌گذار سرمایه کافی برای ساخت کارخانه را ندارد و مشکل اینکه سرمایه زیادی برای ادامه کار لازم است.

مهرداد ویسکرمی به پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه، اشاره کرد و افزود: به دلیل نبود سرمایه کافی با سرمایه‌گذارن صحبت شده که از ظرفیت نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان برای اجرایی کردن عملیات ساخت کارخانه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه تمایلی از سوی مجریان برای همکاری وجود ندارد، با این حال در نگاه اول این موضوع را رد نکردند.

پیشنهاد اجرای فاز به فاز پروژه

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر میزان اشتغال‌زایی بالای کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد، از پیشنهاد اجرای فاز به فاز پروژه در صورت امکان خبر داد.

ویسکرمی ادامه داد: به دنبال انتخاب سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی با آورده بالا برای کارخانه هستیم، اگرچه تاکنون در تحقق این مهم موفق نبوده‌ایم، اما همچنان پیگیر هستیم.

نبود محکم‌کاری‌های قانونی، مشکل اغلب پروژه‌های عمرانی

وی نبود محکم‌کاری‌های قانونی را مشکل اغلب پروژه‌های عمرانی استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه در بیشتر موارد بدون اینکه مقدمات کار انجام شود، پروژه‌ها به افرادی که اهلیت لازم را نداشته واگذار شده است، به‌نحوی‌که گاهی سرمایه و تسهیلات در راستای اجرای طرح به کار گرفته نشده و یا اینکه از ابتدا سرمایه‌گذار آورده کافی را برای اجرا نداشته است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد اراض قابل واگذاری برای ایجاد صنایع، تحویل افراد سرمایه‌گذار شده است، این در حالی است که هم‌اکنون کمتر از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی استان فعال هستند و در صورت فعالیت، اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: دولت از نظر اقتصادی سرمایه کافی را برای اجرای پروژه ندارد، سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز به دلیل تزلزل بازار تمایلی برای انجام کار ندارد و باید با پیگیری، پروژه را به پیمانکاری با آورده بالا واگذار کرد.