مسئله‌ی جدید دنیای غرب: جوانان اروپایی و گرایش آنها به سمت داعش

مسئله‌ی جدید دنیای غرب: جوانان اروپایی و گرایش آنها به سمت داعش

مسائل اجتماعی فراوان دیگری هم مثل عدم زمینه‌ی رشد شخصیت جوانان در اروپا و پاسخ کاذب دادن به این نیاز فطری از سوی آنها با گرایش به داعش نیز از جمله دیگ

گروه بین‌الملل - طبق آخرین آمارهایی که خود اروپایی‌ها ارائه داده‌اند، تاکنون نزدیک به سه هزار جوان اروپایی از جمله هزار فرانسوی به گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند. براساس همین آمارها، یک هزار و 400 فرانسوی که بیشتر آنان جوان هستند یا تا به حال به گروه های تروریستی پیوسته اند و یا در صدد عزیمت به مناطق درگیری هستند. این تعداد در یک سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش بولتن، «راب وين رايت» رئيس يوروپل با اعلام شناسايي حدود سه هزار تروريست حاضر در گروه داعش در سوريه و عراق گفت اين افراد دارايي افکاري افراطي بوده و در صورت بازگشت به کشورهاي خود در اروپا مي توانند دست به اقدامات تروريستي بزنند. وي در گفتگو با روزنامه ال پايس اسپانيا گفت شمار واقعي تروريست هايي که از اروپا به خاورميانه رفته اند بيش از پنج هزار نفر است. بر اين اساس هر چند بيشتر تروريست ها را مردان جوان تشکيل مي دهند اما در بين آنها زناني نيز ديده مي شوند که از طريق تبليغات جذب داعش شده اند.

نخست وزیر فرانسه نیز چندی پیش هشدار داده بود که شمار تروریست های غربی در عراق و سوریه تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. در رابطه با شمار اتباع اروپایی در داعش گفته شده است: فرانسه بیشترین تعداد تروریست ها در داعش را دارد و این رقم در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۴ که بالغ بر ۴۱۲ نفر بود با افزایش ۳ برابری به هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافته است. پس از فرانسه آلمان بیشترین تعداد تروریست در گروه داعش را دارد به طوری که این رقم در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۴ که ۲۴۰ نفر بود به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

در این میان فرانسه حتی در سال ۲۰۱۳ قانونی را تصویب کرد که افراد زیر ۱۸ سال برای سفر به خاورمیانه نیازی به دریافت رضایت والدین ندارند و همین عامل موجب شد تا نوجوانان و جوانان افراطی حاضر در فرانسه برای حضور در گروه های تروریستی عازم سوریه شوند. این جوانان اکنون در حال بازگشت به فرانسه هستند و همین امر مشکلات امنیتی زیادی را برای الیزه بوجود آورده که حوادث خونین سال جاری نمونه کوچکی از این بحران امنیتی است.

این‌ها بخشی از آمار مربوط به گرایش جوانان اروپایی به سمت داعش است. اما از پی این آمارها، باید به یک سوال مهم پاسخ داد و آن اینکه چرا این جوانان، با وجود زندگی در منطقه‌ای که طبق ادعای خودشان از سطح تمدنی، پیشرفت، اقتصاد و ... بالایی برخوردار است، به سمت گروهی گرایش می‌یابند که از متحجرترین گروه‌های موجود در دنیاست؟

در پاسخ به این سوال باید توجه داشت جوانان به دلیل روحیه و گرایش‌های خاص و حس و شور و اشتیاق جوانی، جذب گروه‌های مختلف می‌شوند، یکی از عوامل جذب جوانان به داعش مباحث مالی است. با توجه به برخی مسائل در اروپا و نیز آفریقا و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان، نخستین بعد جذب، مالی است که تا به حال میلیارد‌ها دلار هزینه شده و طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌های جمعی، بیشترین سهم و هدایت مالی در ماجرای تکفیر و داعش را عربستان سعودی و قطر دارند؛ البته بعد از مدتی قطر نوع حمایت‌ها را نیمه مخفی کرد اما عربستان همچنان بر تقویت و تجهیز گروه‌های تکفیری پافشاری می‌کند.

جهاد نکاح و مباحث جنسی نیز در این باره اثر دارد و می‌بینیم بسیاری از جوانان، خانم‌های جوان و افراد یا به زور در اختیار این‌ها قرار گرفته یا خرید و فروش می‌شوند یعنی‌‌ همان تجارت سکس، افرادی را داریم که از کشورهای آفریقایی و اروپایی درخواست عضویت در این گروه‌ها را کردند. بنابراین، این گروه بر مسائل جنسی جوانان دست گذاشته که در سایت‌ها و تصاویر نیز دیده می‌شود که بسیاری از زنان برای فیض بردن از جهاد به این گروه‌ها پیوسته و لباس به ظاهر مجاهدین را شسته و دست به جهاد نکاح می‌زنند.

نکته بعدی که به آن کمتر پرداخته شده اما حائز اهمیت است این است که در چرایی جذب جوانان به داعش و دیگر گروه‌های تکفیری، استفاده از مواد روانگردان است. قطعا فرد در حالت طبیعی نیست یعنی انسان نمی‌تواند به این حد از شقاوت و سفاهت برسد که به راحتی سر کودکی پنج ساله را بدون گناه ببرد. بنابراین، مواد روانگردان هم از کشورهای افغانستان با حمایت کارتلهای بین المللی در اختیار اعضای جوان گروه‌های تکفیری به ویژه داعش قرار می‌گیرد و این برای جوانان اروپایی جذابیتی بالایی دارد.

مسائل اجتماعی فراوان دیگری هم مثل عدم زمینه‌ی رشد شخصیت جوانان در اروپا و پاسخ کاذب دادن به این نیاز فطری از سوی آنها با گرایش به داعش نیز از جمله دیگر مواردی‌ست که در تحلیل این پدیده باید مورد توجه قرار گیرد. اما علی ایحال، این اتفاق، باعث شده تا دولت‌مردان اروپایی شدیدا نگران امنیت و آینده‌ی این قاره شده و تلاش‌هایی برای کنترل آن انجام دهند. هرچند هنوز این تلاش‌ها فایده نداشته است.