نصب بیرق‌های حسینی بر فراز پایتخت

نصب بیرق‌های حسینی بر فراز پایتخت

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:ابعاد حادثه «کربلا» و نهضت امام حسین (ع) فراتر از آن است که به بازه زمانی و در محدوده مکانی خاصی خلاصه شو
فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
ابعاد حادثه «کربلا» و نهضت امام حسین (ع) فراتر از آن است که به بازه زمانی و در محدوده مکانی خاصی خلاصه شود. از همین رو هرکس به وسع و توان خود درصدد است تا در جهاد سالار شهیدان حضور و شراکت داشته باشد. این حضور و مشارکت می‌تواند با صعود به قله توچال یا نذرفرهنگی کتاب پیرامون نهضت امام حسین(ع) باشد.

به گزارش ایسنا، بیشتر انسان ها همواره اهداف و آرمان خود را به «قله» تشبیه کرده اند. این دسته به سادگی کار را به «سرنوشت» واگذار نکرده اند چرا که می دانند برای آنکه به اهدافشان برسند باید افرادی تلاش گر، مصمم و با اراده باشند و در راه پر فراز و فرودی که در پیش دارند از صبر و شکیبایی برخوردار باشند تا بتوانند مصائبی که بر آنها وارد می شود را تحمل کنند.

حماسه ای که قافله سالار شهیدان امام حسین (ع) و زینب (س) در روز عاشورا و پس آن برای انسان های آزاده جهان و اصلاح گران ترسیم کردند نیز از همین جنس تکاپو و تلاش است چرا که سالار شهیدان در راه خودش که احیای دین بود بر قله «حماسه و ایثار» ایستاد و خواهرش زینب (س) نیز جلوه هایی از «شُکوه شکیبایی و صبر» را به جهانیان آموخت. از همین رو بر ما واجب است که همواره به اقامه آموزه هایی که حسین (ع) و زینب (س) آموخته اند توجه داشته باشیم.

قله «جهاد» این دو خواهر و برادر با تلاش در راه خدا، صبر در برابر مصائب و تسلیم در برابر رضای خدا کاملا دست یافتنی است اما آنچه که بر این گزاره ها تقدم دارد، در نظر داشتن مؤلفه ای به نام «بینش» است. چرا که کسی که با بصیرت می داند از کجا آمده، در کجا قرار دارد و به کجا خواهد رفت بی شک «صبر» برایش آسان خواهد بود که بر مبنای بینش الهی، نتیجه صبر همواره عاقبت به خیری خواهد بود.

بر همین اساس اگر می خواهیم جامعه ی آرمانی خود را داشته باشیم باید هر یک با اندیشیدن و عمل کرن به مواردی که خداوند و ائمه به آنها امر یا نهی کرده است عمل کنیم تا به گفته امام موسی صدر رهبر ایرانی تبار شیعیان لبنان بتوانیم «تجسم حسینی بودن بر روی زمین باشیم.»

با توجه به همین اصول بود که گروهی از کوهنوردان تهرانی در ایام ماه محرم در راستای گرامی داشتن جهاد امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) در برنامه ای با عنوان «نصب بیرق های حماسه عشق و ایثار» بر قله های مرتفع تهران حضور یافتند. خبر نگار ایسنا نیز به همراهی یکی از این گروه ها به قله توچال صعود کرد. البته باید یادآور شد که سایر کوهنوردان در مناطق مختلف کشور نیز به طور خودجوش فعالیتی مشابه این حرکت را بر فراز قله های هر استان اجرا کردند.

این که گروه متشکل از هفت کوهنورد مرد و سه کوهنورد خانم، مسیر میدان سربند تا قله توچال را به شکل نمادین سیاهپوش و دو پرچم را تا فراز قله با خود حمل کردند. البته قبلا بر فراز قله توچال پرچم و بیرق های حسینی نصب شده بود که نشان می داد گروه یا کوهنوردانی برای عرض ارادت خود این پرچم ها را بر فراز توچال نصب کرده اند.

​ همراه این کوهنوردان سربندهای سبز و مشکی منقش به شعار «لبیک یا حسین(ع)» و «لبیک یا زینب(س)» بود و در نقاط متعددی این سربندها را نصب کردند. در طول مسیر تا قله توچال که حدودا هفت ساعت به طول انجامید، کوهنوردان ضمن تقدیر از این کار مواردی مانند: «این کار شما من را یاد دوران جنگ انداخت»، «چرا کوهستان را برای این کار انتخاب کرده اید؟»، «خدا از شما قبول کند»، «حسین نشانه ایست تا راه گم نشود» و «خدا قوت» را بر زبان می آوردند و خواهان این بودند که تعدادی پیشانی بند نیز در اختیار آنها قرار بگیرد.

یکی از ابتکارهای این گروه برای آنکه عملی که انجام داده اند وسیع و عمیق تر باشد ترویج فرهنگ هدیه دادن کتاب و کتاب خوانی بود. این گروه در قالب «نذر فرهنگی کتاب» درون جان پناه شیرپلا و بر فراز قله در میان تعدادی از کوهنوردان با توزیع 40 کتاب این فرهنگ را با نیت نذر ادا کردند.بانی این نذر،گروه اندیشه و عمل امام موسی صدر و موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر بود.