کیسه های پارچه ای ببرید، از این فروشگاه جایزه می گیرید!

کیسه های پارچه ای ببرید، از این فروشگاه جایزه می گیرید!

به گزارش همشهری آنلاین، هرخانواده روزانه ۵ تا ۷ کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می‌کند که نیمی از آنها فقط یک‌بار استفاده شده و درخوش بینانه‌ترین حالت را

به گزارش همشهری آنلاین، هرخانواده روزانه ۵ تا ۷ کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می‌کند که نیمی از آنها فقط یک‌بار استفاده شده و درخوش بینانه‌ترین حالت راهی مکان‌های دفن می‌شوند که به واسطه تجزیه‌پذیری طولانی مدت، باری سنگین و غیرقابل هضم برای زمین است.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف نامتعارف کیسه‌های پلاستیکی درکشور ما، دسترسی راحت و ارزان کیسه‌های پلاستیکی باشد. هرچند در سال‌های اخیر کمپین‌ها و شعارهای متعددی برای کاهش استفاده از پلاستیک شکل گرفته، اما همچنان میزان سرانه مصرف پلاستیک در ایران بالاست و به روایت آمارهای رسمی، کشور ما به‌عنوان هفدهمین تولیدکننده بزرگ پلاستیک در دنیا سالانه حدود ۱۸۵ هزار تن پلاستیک تولید می‌کند. یکی از منابع انتشار کیسه‌های پلاستیکی در ایران هم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه‌وتره بار و حتی خواربار فروشی‌های خرد است.

جالب است بدانید که برای کاهش مصرف و پیشگیری از آثار مخرب، استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در ۷۴ کشور به‌صورت کامل ممنوع و در ۳۶ کشور نیز توزیع آن همراه با پرداخت هزینه‌های زیاد بوده که این امر به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیک کمک زیادی کرده است.

بیشتر بخوانید: به پلاستیک بگو نه! زمان تمیزی را اسکن کنید

در کشور ما هم البته کارهایی انجام شده، ازجمله اینکه به تازگی در فروشگاه شهروند برای مشتریانی که از کیسه پارچه‌ای استفاده می‌کنند، جایزه نقدی درنظر گرفته شده است. یعنی اگر برای خرید به هر یک از شعب این فروشگاه بروید و با خودتان کیسه پارچه‌ای ببرید تا خریدهایتان را درون آن بگذارید، مبلغی را به‌عنوان جایزه دریافت خواهید کرد.

ضمن اینکه در این فروشگاه با آموزش ترویج فرهنگ کاهش مصرف پلاستیک به صندوقداران و کارکنان فروشگاهی، متناسب با میزان خرید و نیاز مشتریان به آنان کیسه داده می‌شود که این امر توانسته تا حدود زیادی به کنترل مصرف نایلکس در فروشگاه‌ها کمک کند. البته پیش از این هم در میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری، استفاده از کیسه پلاستیکی محدود شده بود تا مردم بیشتر از پاکت‌های کاغذی یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

در نهایت اینکه گویا تشویق مشتری‌ها به استفاده از کیسه پارچه‌ای در فروشگاه شهروند، حسابی مورد استقبال فعالان محیط‌زیست قرار گرفته و امید است که در باقی فروشگاه‌ها نیز اجرایی شود.