۱۰ قربانی در انفجار مهیب گاز

۱۰ قربانی در انفجار مهیب گاز

اجتماع > اجتماعی - بی‌احتیاطی، نشت گاز و جرقه؛ وقتی این ۳ عامل دست به‌دست هم می‌دهند، وقوع حادثه قطعی است.
اجتماع > اجتماعی - بی‌احتیاطی، نشت گاز و جرقه؛ وقتی این ۳ عامل دست به‌دست هم می‌دهند، وقوع حادثه قطعی است.

درست مثل آن چیزی که صبح دیروز در یکی از مناطق مشهد اتفاق افتاد و در جریان آن دست کم 10 نفر جان خود را از دست دادند و 5نفر دیگر به شدت مصدوم شدند. اما این حادثه هولناک چگونه اتفاق افتاد؟ به گزارش همشهری، عقربه های ساعت 5:45 دقیقه صبح را نشان می داد. مشهد هنوز به طور کامل بیدار نشده و همه جا آرام بود؛ به خصوص خیابان پورسینا و کوچه پس کوچه های اطرافش.

اما چه کسی می دانست که این آرامش، آرامش پیش از طوفان است. این منطقه پر است از کوچه های تنگ و باریک با خانه های قدیمی و کوچک که ساکنان آن اغلب خانواده های پرجمعیت هستند. صبح دیروز بیشتر ساکنان منطقه خواب بودند که انفجار مهیبی در یکی از همین خانه ها اتفاق افتاد و آنجا را به طور کلی تخریب کرد. شدت انفجار به حدی بود که علاوه بر آن، 2خانه مجاور نیز به تلی از خاک تبدیل شدند. این تمام ماجرا نبود؛ چراکه چندین خانه دیگر نیز آسیب دیدند و شیشه اغلب خانه ها شکست. ساکنان این 3خانه زیر تلی از خاک و سنگ گرفتار شده بودند و سایر ساکنان محله که خواب شان آشفته شده بود همزمان با خبر دادن حادثه به گروه های امدادی، خود برای نجات همسایه هایشان دست به کار شدند.

هنوز هیچ کس نمی دانست این 3خانه که 3خانواده پرجمعیت در آنجا زندگی می کردند چگونه حال با خاک یکسان شده است. آتش نشانان ازجمله نخستین گروه های امدادی بودند که خود را به محل حادثه رساندند. کوچه های باریک و پرپیچ وخم منطقه سبب شده بود خودروهای سنگین آتش نشانی نتوانند به محل حادثه برسند و آتش نشانان مجبور شدند با استفاده از تجهیزات سبک عملیات نجات را آغاز کنند. در همان بررسی های اولیه معلوم شد دست کم 15نفر زیر آوار گرفتار شده اند. همچنین انفجار گاز شهری به عنوان علت اولیه این حادثه اعلام شد، اما در آن شرایط نجات افراد گرفتارشده نخستین اولویت بود.

آتشپاد دوم مهدی رضایی، معاون عملیات آتش نشانی مشهد در این باره به ایرنا گفت: در این حادثه 3ساختمان به طور صددرصد تخریب شده و 15منزل مسکونی اطراف حادثه نیز بین10 تا 60درصد آسیب دیده بودند. در این شرایط عملیات آواربرداری آغاز شد اما ابعاد حادثه آنقدر گسترده بود که در ادامه 2تیم تخصصی از هلال احمر مشهد و تیم آنست (سگ های زنده یاب) به محل حادثه اعزام شدند.

دقایق اولیه هیچ کس از سرنوشت افراد گرفتارشده زیر آوار اطلاعی نداشت اما در ادامه یک به یک پیکرهای این افراد بیرون کشیده شد و طبق اعلام مرکز اورژانس کشور 6نفر در محل حادثه جان خود را از دست دادند و 9نفر دیگر که به شدت مصدوم شده بودند به بیمارستان های شهید هاشمی نژاد، امام رضا(ع) و امام هادی(ع) مشهد انتقال یافتند اما 4نفر از آنها هم جان باختند تا شمار قربانیان این حادثه به 10نفر افزایش یابد.

با وجود اینکه شواهد اولیه نشان می داد حادثه به دلیل نشت گاز از آبگرمکن اتفاق افتاده است، اما مدیرعامل آتش نشانی مشهد اعلام علت دقیق وقوع حادثه را به بعد از انجام کارشناسی های لازم موکول کرد. حسن جعفری به ایسنا گفت: دلیل این حادثه قطع به یقین نشت گاز است، اما اینکه این نشتی از کدام شعله بوده و یا اینکه نشت گاز از آبگرمکن منزل بوده یا خیر هنوز کاملا مشخص نیست.

وی درباره این عملیات گفت: یکی از ایرادات محل حادثه که امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد عرض یک متری کوچه بود که نیروهای امدادی نتوانستند وسایل موتوری و تجهیزات سنگین امدادی را به محل حادثه برسانند و امدادرسانی و آواربرداری تنها با تجهیزات سبک و از طریق دست انجام شد.براساس این گزارش هم اکنون گروهی از کارشناسان در حال بررسی علت دقیق وقوع این حادثه مرگبار هستند.

  • حادثه عمدی نبود

با وجود اینکه ساعتی بعد از حادثه مسجل شده بود که علت اصلی حادثه نشت گاز است اما برخی شایعه ها در خصوص عمدی بودن این حادثه معاون دادستان مشهد را مجبور به واکنش کرد. قاضی حیدری به ایسنا گفت: حادثه صبح شنبه در خیابان پورسینای مشهد در پی انفجار آبگرمکن گازی روی داد و هرگونه شایعه درخصوص عمدی بودن این حادثه تکذیب می شود. وی ادامه داد: هیچ گونه آتش سوزی در این سانحه رخ نداده و شمار زیاد تلفات این حادثه به دلیل استحکام پایین بناها و کوچک بودن آنهاست.