آمار 60 درصدی استفاده‌ی کاربران ایرانی از محتوای سرگرمی شبکه‌های اجتماعی نگران کننده است

آمار 60 درصدی استفاده‌ی کاربران ایرانی از محتوای سرگرمی شبکه‌های اجتماعی نگران کننده است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، با اشاره به این که متاسفانه شاخص به کارگیری شبکه های اجتماعی در کشور و نحوه استفاده از آن نگران کننده بوده و بیش از ۶٠

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در یازدهمین همایش روابط عمومی در هفته روابط عمومی، گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعفی که بایستی جبران شود و مقام معظم رهبری در سخنرانی های متعدد به آن توجه داشتند، بحث نهضت تولید محتوا در کشور است.

وی با بیان این که شاخص های قدرت سایبری ملی ارسال پیام هدفمند به جامعه هدف است و باید بتواند این پیام قدرت متقاعد سازی داشته باشد که این مهم یکی از ارکان روابط عمومی ها است، افزود: بازیگران و فعالان این حوزه باید بتوانند تولید محتوا داشته باشند چرا که تولید محتوا به معنای تولید قدرت و منافع ملی است و ما می توانیم به دنبال تولید محتوای مناسب بگوییم شبکه ملی اطلاعات در کشور داریم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: ما در مرکز ملی فضای مجازی در زمینه شناسایی فعالانی که می توانند تولید محتوا کنند کار کردیم و مشخص شده است که نزدیک ٢٨٠ هزار تشکل بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد که در حوزه تولید محتوا آن چه که باید انجام نداده اند و یکی از این تشکل های بزرگ روابط عمومی ها هستند.

وی با اشاره به این که متاسفانه شاخص به کارگیری شبکه های اجتماعی در کشور و نحوه استفاده از آن نگران کننده بوده و بیش از ۶٠ درصد سرگرمی است، تصریح کرد: در کشوری که درجه آمادگی الکترونیکی آن سه رقمی و در حوزه دولت الکترونیکی نیز رتبه آن سه رقمی است این میزان سرگرمی در حوزه شبکه های اجتماعی نگران کننده است و این نشان می دهد که نخبگان جامعه که جمعی از آنها همین روابط عمومی ها هستند در حوزه تولید محتوا، تامین نیازهای اطلاعاتی، اقناع و هدایت مردم فعال نبودند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اظهار امیدواری برای این که بتوانیم شاخص هایی را برای روابط عمومی سایبری استخراج کنیم و شبه آماری به صورت رصدی داشته باشیم، افزود: روابط عمومی ها به عنوان مرکز اطلاع رسانی کار شفافیت در جامعه را به عهده دارند و به دنبال متقاعد سازی و ایجاد همگرایی حول سازمان و موسسه ای خود هستند که  این نقش بسیار مهمی بوده و جنس آن از نوع قدرت نرم است.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که اعمال این قدرت و نقش مهم روز به روز با توجه به تحولات تکنولوژیکی افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: اگر روابط عمومی ها به تکنولوژی توجه نکنند از انجام وظایف خود باز می مانند بنابراین پیاده سازی برخی از مدل های مناسب اطلاع رسانی برای روابط عمومی ها بر روی سکوهای فضای مجازی ضروری است.

وی با اشاره به این که در حوزه اینترنت کشور ما در ابتدای وب ٣ قرار دارد، گفت: روابط عمومی به عنوان هنر و مهارت مبتنی بر دانش و اطلاعات محور است بنابراین نقش تکنولوژی اطلاعات در روابط عمومی ها نقش برجسته ای است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: این تکنولوژی ها نحوه ارتباطات انسان ها را تغییر می دهد و شما در وب ١ ارتباط یک سویه،  وب ٢ ارتباط دو سویه و در وب ٣ ارتباط دو سویه مستقل از زبان دارید که وب معنایی نام دارد. همچنین در وب ۴ که وب همزی است تکنولوژی با انسان زندگی می کند و ارتباط انسان و ماشین به شکل گسترده ای مطرح می شود.

دکتر فیروزآبادی با تاکید بر دسته بندی روابط عمومی ها در کشور اعلام کرد: در حوزه روابط عمومی ها هم دسته بندی هایی صورت گرفته و براساس آن در روابط عمومی آنلاین که خیلی جدی است بحث اتصال و نه ارتباط مطرح است و با توجه به این که شما همیشه بر خط هستید رابطه بر قرار نمی کنید بلکه شما اتصالی عمومی داشته و تعاملی بودن نیز به شدت مطرح است.

وی با بیان این که روابط عمومی ها  باید در این حوزه نوآوری داشته باشند، افزود:  در این حوزه می توان نوآوری داشت و الگویی برای کل کشور و حتی برای بخش هایی بزرگی از جهان شد اما در حال حاضر نوع نگاه برای روابط عمومی سایبری مبتنی بر نوآوری نبوده و صرفا به کار گیری ابزار و بهره برداری از سکوهای نرم افزاری است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: باید سه حوزه ابزار، اطلاعات و تفهم در این فضا مد نظر قرار گیرند چون شما درحوزه اقناع کار می کنید بنابراین حوزه تفهم بسیار مهم است.

انتهای پیام