بحران سلامت زنان گلستانی کمتر از سیل و زلزله نیست

بحران سلامت زنان گلستانی کمتر از سیل و زلزله نیست

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحیم حزینی شامگاه پنجشنبه در نخستین نشست توسعه سلامت زنان گلستان، با اشاره به ضرورت ارتقا سطح سلامت زنان در گلستان گفت: تلا

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحیم حزینی شامگاه پنجشنبه در نخستین نشست توسعه سلامت زنان گلستان، با اشاره به ضرورت ارتقا سطح سلامت زنان در گلستان گفت: تلاش می کنیم بتوانیم در برنامه های میان مدت و دراز مدت از یک تا پنج سال سلامت استان خودمان را ارتقا دهیم. 

وی افزود: علم سرطان علم پیچیده ای است. درخصوص این علم می توانیم بگوییم هنوز به آن میزان که انتظار می رود در هیچ جای دنیا رشد نکرده و به تکامل نسبی دست پیدا نکرده است.

حزینی یکی از اصلی ترین چالش ها در تحقق برنامه های سلامت را اعتبارات ریالی عنوان کرد و ادامه داد: بیماری های شایع زنان فقط یک بیماری نیست. بلکه اکثرا آنان را دچار آسیب های اجتماعی و خانوادگی می کند و مسائل زیادی را به دنبال خوش دارد.

وی بیان کرد: اکثر مشکلات زنان مبتلا به بیماری به همه ما مربوط است و فرهنگ سازی قوی ای در این خصوص باید از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به شاخص های سلامتی در کشورهای توسعه یافته  دنیا گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، از سن دوازده سالگی مسئله سلامت زنان به طور جدی پیگیری می شود و این نه فقط دربحث سرطان بلکه در مواردی مانند اعتیاد و بیماری هایی مانند پوکی استخوان هم هست.  

حزینی تصریح کرد: برای بسیاری از اقدامات نیاز به زمان طولانی است. به عنوان مثال اگر بخواهیم برنامه عملی برای رفع چالش های غربال گری و تشخیص بیماری سرطان پستان در گلستان انجام دهیم نیازمند برنامه ده یا حتی بیست ساله هستیم.

حزینی ادامه داد: در حال حاضر ما هم نیاز مند نقشه راه دقیقی هستیم که باید با همکاری علوم پزشکی، پزشکان متخصص، تشکل های مرتبط با حوزه زنان و شکل گیری کمیته راهبردی ای آن را تعریف کنیم.

وی اظهار کرد: در صدر کار باید قانون گذار و سیاست گذار حمایت کند. فراموش نکنیم اینکه تا به حال چه کار کردیم محل دغدغه نیست بلکه نقاط ضعف است که چالش اصلی ما را شامل می شود. حوادثی اتفاق می افتد که ما آن را بحران می دانیم. مانند سیل و زلزله. فکر نکنیم که بحران سلامت زنان در گلستان کمتر از سیل و زلزله است.

وی به بیان ساده برخی دلایل بروز سرطان پرداخت و گفت: متاسفانه دلیل دقیق رشد غدد سرطانی هنوز مشخص نیست. با وجود اینکه می دانیم از بعد از جنگ جهانی اول دانشمندان به دنبال کشف این موضوع هستند. حتی در کتاب های طب سنتی هم به آن اشاره شده. فقط می دانیم که چند عامل دست به دست هم می دهند تا سلول های سرطانی رشد کنند. به این موضوع توجه کنید  که استعداد بروز سرطان با همه افراد از اول تولد تا آخر عمرشان همراه خواهد بود. بنابراین نباید ترسید.

 این فوق تحصص سرطان شناس با تجربه ای نزدیک به سی سال در درمان سرطان، اصلاح الگوی زندگی را یکی از عوامل موثر جلوگیری از ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت: همین زمینه عوامل موثر در درمان را هم شامل می شود. 

گلستان در چهار رتبه اول مبتلان سرطان پستان و دهانه رحم

 الهام مبشری، متخصص زنان و زایمان با تاکید بر جایگاه ویژه زنان در جامعه گفت: توجه صرف به سرطان زنان و بیماری های تهدید کننده سلامت، شاید یک درصد از هزار مسائلی که خانم ها با آن درگیر هستند نباشد. اما این هم یکی از خطرات مهلکی است که زندگی و حیات بانوان ما را تهدید می کند. دو سرطان عمده در خانم ها، سرطان دهانه رحم و پستان هستند و ما در کشورمان بین هفت تا ۱۰ هزار کیس جدید در سال، مبتلا به انواع آن را داریم. 

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: ما باید گروهی داشته باشیم که در حوزه سلامت بانوان فعال باشند و برنامه هایی که امکان افزایش غربال گری و بیمار یابی را میسر کند.

وی با تاکید بر این که باید شیوه زندگی را تغییر داد، گفت: فرصت های بسیار ارزشمندی را در سال های آموزش دخترانمان از دست می دهیم. سن دبستان، راهنمای و دبیرستان سال های مهمی است که ما در این مدت از دست داده ایم. می دانیم که بیش از ۷۰ درصد سرطان دهانه رحم ناشی ازعفونت به نوعی ویروس است و متاسفانه به شدت بین دختران جوان رایج است.

مبشری گفت: نرخ مرگ و میر سرطان پستان  ۱۷.۲ در ۱۰۰ هزار است. در سرطان دهانه رحم ۲۴۰ مرگ در ۱۰۰ هزار در سطح کشور داریم. طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه تهران منتشر شد چند استان به عنوان بیشترین امار مبتلایان به سرطان پستان در کشور مطرح شد که شامل خراسان شمالی، گلستان، مازنداران، و کهکیلویه و بویر احمر می شود.

او ادامه داد: اگر ما قرار است هسته ای داشته باشیم که بحران سلامت را در گلستان مدیریت کنیم باید به بحث آموزش توجه کنیم. اتاق فکر داشته و برای آنچه که تصمیم می گیریم قابلیت اجرای داشته باشیم.