الزام قانونی برای توقف تولید پراید و پژو وجود ندارد

الزام قانونی برای توقف تولید پراید و پژو وجود ندارد

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - علی ابراهیمی:«هیچ تکلیف و الزام قانونی برای توقف تولید پراید، پژو ۴۰۵ یا وانت نیسان با استناد به عمر بیش از
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - علی ابراهیمی:«هیچ تکلیف و الزام قانونی برای توقف تولید پراید، پژو ۴۰۵ یا وانت نیسان با استناد به عمر بیش از ۱۰ سال خودروهای مذکور وجود ندارد و ادامه تولید این خودروها با پشت سرگذاشتن ‌استانداردهای جدید بلا مانع است.»

مديركل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با همشهري با بيان اين مطلب اعلام كرد كه هيچ الزام قانوني براي توقف توليد خودروهاي با عمر بيش از 10سال در چارچوب قانون ارتقاي كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه هاي مرتبط يا آيين نامه اجرايي مرتبط با اين قانون كه در شوراي سياستگذاري خودرو به تصويب رسيده باشد، وجود ندارد.

امير حسين قناتي تأكيد كرد كه با تصويب و ابلاغ استانداردهاي جديد مصرف سوخت و آلايندگي كه توسط سازمان ملي استاندارد و با همكاري وزارت صنعت در حال بازنگري است، مقرر شده تا استانداردهاي اجباري خودرو طبق يك برنامه زمانبندي ارتقا يافته و اجرايي شود كه با اجراي احتمالي 8 استاندارد جديد براساس برنامه زمانبندي مشخص تا سال آينده، ممكن است حتي برخي خودروهاي پرتيراژ كنوني كه بحثي در مورد توقف توليد آنها مطرح نيست قادر به پاس كردن استانداردها و دريافت مجوز شماره گذاري نباشند و يا توليد برخي خودروهايي كه اكنون زمزمه توقف توليد آنها مطرح است با ارتقاي استانداردها، تداوم يابد.

به گفته قناتي، استانداردهاي توليد خودرو سختگيرانه تر مي شود و مسلما خودروسازاني كه نتوانند محصولات خود را با اين استانداردهاي جديد انطباق دهند از چرخه توليد خارج مي شوند. به گفته وي افزايش تعداد استانداردهاي اجباري خودرو در دست بررسي و انجام است و تعداد اين استانداردهاي كيفي طي يك برنامه زمانبندي به تدريج 8 و سپس 18 و 24 مورد افزايش خواهد يافت.

  • مهلت 10ساله پلت فرم هاي جديد

مديركل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه در چارچوب قانون ارتقاي كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه هاي مرتبط هيچ الزامي براي توقف توليد خودروها وجود ندارد، تأكيد كرد كه تنها در سند اهداف توسعه صنعت خودرو قيد شده كه استفاده از پلت فرم هاي جديد توليد خودرو براي يك دوره 10ساله معتبر خواهد بود و خودروهاي داراي پلت فرم هاي با سن بالا كه قادر به پشت سر گذاشتن استانداردهاي كيفي و مصرف سوخت باشند، منعي براي ادامه توليد و شماره گذاري ندارند.

  • كاهش مصرف سوخت وانت نيسان

قناتي در مورد زمان خروج برخي از خودروهاي توليد شده روي پلت فرم هاي قديمي اعلام كرد تا زماني كه بازار كشور به يك يا چند خودرو نياز داشته و از نظر استانداردها و ضوابط توليد و شماره گذاري نيز منعي وجود نداشته باشد، خواه اين خودرو پژو، پرايد، يا وانت نيسان باشد، منعي براي تداوم توليد و عرضه آن وجود نخواهد داشت.

وي در مورد انتقادهاي مطرح نسبت به كيفيت مصرف سوخت بالاي وانت نيسان افزود: وانت نيسان در ابتدا مصرف سوختي معادل 22 ليتر در هر 100كيلومتر داشت كه با استانداردسازي اين خودرو اكنون مصرف سوخت آن به 12 ليتر در هر 100كيلومتر كاهش يافته و حتي با طراحي و توليد نوع دوگانه سوز اين خودرو، مصرف سوخت آن كمتر نيز شده است. اين خودرو نقش قابل توجهي در ترابري بار در كشورمان دارد، اينكه با وجود كاهش مصرف سوخت و آلايندگي اين خودرو، با تداوم توليد و عرضه آن مخالفت مي شود، شايد به دليل دلخوري از ظاهر اين خودرو باشد.

  • تكذيب توقف توليد پژو 405و پرايد

روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد، خبري با مضمون «توقف توليد خودروهاي پژو 405و پرايد تا پايان سال 95» به نقل از بهروز رياحي مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت درخروجي برخي رسانه ها قرار گرفت كه در اين رابطه ذكر نكاتي حائز اهميت است. نخست اينكه در مجموعه مشاوران وزارتخانه سمتي با عنوان مشاور عالي تعريف نشده است ، جناب رياحي، مشاور وزيراست و سخنان و موضعگيري هاي ايشان درباره «توقف توليد خودروهاي پژو 405 و پرايد» صرفا نظر شخصي بوده و هيچ ارتباطي با سياستگذاري ها و مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد. نكته دوم اما اين است كه گويا وي با ظن و گمان درباره اين تصميم صحبت كردند، اما به گونه اي بازتاب داده شده كه گويي اين تصميم قطعي و حتمي است و اين برداشت و بازتاب ناصحيح بوده است.