ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران(۶)

ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران(۶)

اجتماع > اجتماعی - امروز جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی از تجربیات پیشکسوتان و مستشاران باتجربه نیروهای مسلح برای دفاع از حرم اهل
اجتماع > اجتماعی - امروز جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی از تجربیات پیشکسوتان و مستشاران باتجربه نیروهای مسلح برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) استفاده می‌کند.

بخشي از اين مستشاران بازنشستگاني هستند كه در دوران دفاع مقدس تجربه هاي ارزنده اي از مقابله با دشمن را آموخته اند. بسيجيان، سربازان و پرسنل كادر نيروهاي مسلح با تجربيات ارزشمند خود همچنان گنجينه اي از سوابق پربار دفاع مقدس را در حافظه خود دارند كه به كارگيري آن سند حفاظت و حراست از كشور و ارزش هاي انقلاب اسلامي است. دشمن به درستي از اين تجربيات آگاه است و ما هم در بهره مندي از آن به درستي عمل مي كنيم. لكن هراقدامي كه از روي جهالت بر روند بهره مندي از همه امكانات و توانمندي هاي اين نيروها و تجربيات آنها تأثير منفي بگذارد بايد حذف شود. بند(5) ماده 35 اصلاحات پيشنهادي بنياد داراي اين تأثيرات منفي است كه بدون توجه به آثار زيانبار آن پيشنهاد شده است.

حضرت علي(ع) در نامه به مالك اشتر درباره رزمندگان مي فرمايند: «فرماندهان لشكر تو بايد كساني باشند كه در كمك به سپاهيان بيش از همه مواسات كنند و از امكانات خود بيشتر به آنان كمك نمايند، به حدي كه هم نفرات سربازان و هم كساني كه تحت تكلف شان هستند اداره شوند. به طوري كه همه آنها تنها به يك چيز بينديشند و آن جهاد با دشمن است.»

بند8 سياست هاي كلي نظام در امور ترويج و تحكيم فرهنگ ايثار و جهاد و ساماندهي امور ايثارگران به شناخت نيازهاي واقعي و ارائه خدمات مؤثر در ابعاد مختلف كه امور معيشتي هم جزو آن است با حفظ اصول عزتمندي و شئون ايثارگري تأكيد دارد.

مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 75/9/7 با تصويب قانون الحاق يك تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده هاي شهدا، هرگونه دريافتي جانبازان و مستمري بگيران شهدا از بابت وضعيت جانبازي و شهادت را همزمان با دريافت حقوق بازنشستگي بلامانع دانسته و اين دو دريافتي را مشمول هيچ يك از مقررات مربوط به دريافت دو حقوق از صندوق دولت و صندوق هاي بازنشستگي ندانسته است. حال چگونه است كه بنياد در اصلاحات ارسالي به دولت اين حق مسلم را ناديده مي گيرد و به دنبال حذف آن است. با اين اقدام آيا جبهه دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي در مقابل دشمنان شرور تضعيف نخواهد شد؟ در بندهاي 6و2 ماده 35، اوضاع از اين هم آشفته تر است و پيشنهاد ارسالي علاوه برآنكه نظام ناقص فعلي را برهم مي ريزد توان ايجاد نظم جديدي را نداشته و اوضاع پرداخت ايثارگران را با آشفتگي بيشتري مواجه مي كند.

از نكات قابل تامل ديگر مبدأ پرداخت حقوق شهداست كه در بند9 ماده 35 از تاريخ احراز و تأييد شهادت توسط بنياد تعيين شده است. سازوكار تأييد و احراز شهادت در بنياد گاهي به چند سال هم رسيده است و اين سير طولاني مشكلات عديده اي براي خانواده هاي شهدا ايجاد مي كند. تاريخ ارائه تسهيلات و خدمات و پرداخت حقوق و مزايا بايد از تاريخ شهادت باشد و براي طي مراحل احراز شهادت محدوده زماني مشخصي تعيين شود تا بنياد طي اين مدت تكليف احراز شهادت را مشخص كند.

نكته ديگر در پيشنهادهاي اصلاحي بنياد تبصره ذيل بند8 ماده35 است كه مبدأ پرداخت حقوق جانبازان از كارافتاده كلي را تاريخ صدور رأي ازكارافتادگي توسط كميسيون پزشكي تعيين كرده است. به عبارتي يك فرد از كارافتاده بايد مدتها در انتظار باشد تا كميسيون پزشكي تشكيل شود و وضعيت ازكارافتادگي جانباز را تعيين كند. فاصله مجروحيت تا تاريخ تعيين كميسيون كه امكان دارد چند سال طول بكشد مشكلات عديده معيشتي براي جانباز ايجاد خواهد كرد و اين موضوع با شرط مقام معظم رهبري در تجميع نهادهاي ايثارگري كه عنصر نهادي باقي ماندن بنياد را تأكيد كرده اند، منافات دارد. اين پيشنهادها با روحيه انقلابي در نهاد مقدسي چون بنياد شهيد مغاير است.