آلودگی هوای زمستانی پایتخت هند را درگیر کرده است

آلودگی هوای زمستانی پایتخت هند را درگیر کرده است

جهان > آسیا و اقیانوسیه - همشهری آنلاین:مه‌دود غلیظی که دهلی‌نو را پوشانده، باعث شده است میزان ذرات ریز معلق آلاینده در این شهر به ۷
جهان > آسیا و اقیانوسیه - همشهری آنلاین:
مه‌دود غلیظی که دهلی‌نو را پوشانده، باعث شده است میزان ذرات ریز معلق آلاینده در این شهر به ۷۰ برابر میزان مجاز برسد.

به گزارش آسوشیتدپرس داده های دولتی نشان می دهند که مه دودی که دهلی نو، یکی از آلوده ترین شهرهای جهان، را در برگرفته است، و در ۱۷ سال گذشته بی سابقه بوده است، غلظت ذرات معلق خطرناک با قطر ۲.۵ میکرومتر و کمتر یا P2.5 به طور متوسط به حدود ۷۰۰ میکروگرم در مترمکعب هوا، یعنی ۱۲ برابر میزان مجاز تعیین شده به وسیله دولت و ۷۰ برابر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت رسانده است.

میلیون ها نفر دچار سرفه های خشن و سوزش چشم ها هستند، بسیاری از مدارس در شهر یا تعطیل شده یا فعالیت های جسمی در فضای آزاد را معلق کرده اند. پزشکان از مردم می خواهند در طول این بدترین روزها ازلحاظ آلودگی هوا از خانه بیرون نیایند.

از طرف دیگر بسیاری از منابع آلودگی در این شهر همچنان آلاینده ها را به درون هوا می فرستند؛ آتش بازی در جشنواره ها هنوز انجام می شود، توده های زباله در طول شب آتش زده می شوند و کسی با گردوغبار ناشی از پروژه های ساختمانی در سراسر شهر مقابله نمی کند.

و در شروع هر زمستان یک منبع آلاینده دیگر هم به سایر منابع افزوده می شود؛ کشاورزان در ایالت های مجاور پس از برداشت برنج شروع به سوزاندن کاه و بازمانده های دیگر می کنند تا زمین هایشان برای کشت گندم آماده شوند.

کارشناسان می گویند که منابع آلاینده هوا در دهلی و اطراف آن در طول چند سال گذشته به طور تصاعدی در حال افزایش بوده اند. آتش زدن زمین های وسیع کشاورزی وسیع در پنجاب و حیدرآباد که جهت وزش باد از آن ها به سوی دهلی است، هم وضعیت آلودگی را تشدید می کند.

دولت هند در دو سال گذشته رشته ای از اقدامات را برای کنترل آلودگی هوا انجام داده است، ازجمله مقررات شدیدتر درباره گازهای آلاینده خودروها و وضع مالیات بر کامیون های دیزلی که به دهلی وارد می شوند.

همچنین سعی شده است که شمار ماشین ها را در طول ماه های زمستانی که آلودگی هوا تشدید می شود، کاهش یابند، ازجمله تابه حال دو بار در طول یک دوره دوهفته ای ممنوعیت رفت وآمد ماشین ها بر اساس زوج و فرد بودن شماره پلاکشان به اجرا درآمده است.

همچنین در ماه قبل یک اپلیکیشن تلفن هوشمند به نام Change the Air فعالیتش را شروع کرد تا ساکنان دهلی عکس ها و شکایت هایشان درباره منابع آلودگی را از طریق آن بفرستند.

اما باوجود همه این اقدامات، مقررات وضع شده به طور کامل در شهر رعایت نمی شوند.

یک مشکل بزرگ دیگر یعنی آتش زدن باقیمانده های محصولات کشاورزی در ایالت های مجاور شهر علیرغم اعلام جریمه نقدی برای کشاورزان متخلف، هنوز ادامه دارد. کاه و ساقه های باقیمانده پس از برداشت برنج برای کشاورزان ارزشی ندارد و بنابراین به جای گرفتن کارگر برای جمع آوریشان آن ها را آتش می زنند.