اقتصاد بدون پشتوانه فرهنگی نابود می شود

اقتصاد بدون پشتوانه فرهنگی نابود می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع تأثیر فرهنگ و ابزارهای فرهنگی در اقتصاد مقاومتی و توجه به اثر صنایع فرهنگی با حضور زهرا کوهساری م

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع تأثیر فرهنگ و ابزارهای فرهنگی در اقتصاد مقاومتی و توجه به اثر صنایع فرهنگی با حضور زهرا کوهساری معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و پژوهشگر فرهنگ و هنر و ارتباط تلفنی با محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه کوهساری به بیان تعریفی درباره اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی شاخه ای از علم اقتصاد است که علاوه بر تعامل پویا با دنیای خارج و استفاده کردن از امکانات تجارت آزاد، امنیت اقتصادی کشور را حفظ می کند تا نوسانات محیط بین الملل و تهدیدات حاصل از آن کمترین تاثیرات سوء را بر روند بلندمدت شاخص های اقتصاد کلان در بلند مدت داشته باشد.

وی با بیان اینکه کلید واژه فرهنگ در ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف می شود و نقش بسیار پر رنگی بر آن دارد، گفت: فرهنگ برآیندی از ذهنیات، اندیشه ها، ایمان و باورها، سنت ها و مجموعه آداب و ذخیره های فکری مردم است که سینه به سینه نقل می شود و منجر به تدوین برنامه آتی افراد در حوزه فردی و اجتماعی می شود.

معاون فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ادامه داد: یکی از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی ، مردمی کردن اقتصاد است که شامل حمایت از تولیدات داخلی ، تشکیل شرکت های دانش بنیان و حمایت از کار و سرمایه ملی و بومی است.

کوهساری، توسعه روحیه جهادی را از مهمترین ابزارهای فرهنگی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مردم به واسطه شرایط استراتژیک زمانی و مکانی، ناچار به ایجاد یک زندگی جهادی بودند و بنیان های زندگی فردی و اجتماعی خود را بر این اساس پی ریزی می کردند و اقبال مردم برای داشتن یک زندگی بر اساس رفتار مقاومت گونه وجود داشت. اگر امروز آن روحیه وجود ندارد دلایلی دارد. این فرهنگ را باید در خود افراد جستجو کرد به این معنا که افراد تمایلی به اصلاح سبک زندگی خود بر اساس روحیه جهادی و با الهام از زندگی در دوران جنگ ندارند.سبد غذایی ، لباسی که افراد خانواده می پوشند، وسایل منزل باید بر پایه اقتصاد مقاومتی باشد.

در ادامه سعیدی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از مسائلی که مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی به آن توجه داشته، صنایع دستی است چرا که این صنعت علاوه بر بار اقتصادی، با فرهنگ و هنر ما نیز عجین شده است.

وی همچنین گفت: اگر ما این هنر صنعت را از دست بدهیم یعنی یک فرهنگ را جایگزین کرده ایم و اگر پشتوانه فرهنگی خود را از دست دهیم ، اقتصاد ما نیز از دست خواهد رفت.از سوی دیگر در آینده شاهد تغییرات نامطلوب و گسیختگی اجتماعی خواهیم بود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی در حال پیگیری و سامان دادن به این موضوع در قالب طرح است چرا که نمایندگان معتقدند ادامه این وضعیت صدمات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.