مراسم اهدای اولین دوره‌ی جایزه‌‌ و نشان ابوالحسن نجفی

مراسم اهدای اولین دوره‌ی جایزه‌‌ و نشان ابوالحسن نجفی

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:استاد ابوالحسن نجفی از ستارگان درخشان فرهنگ و ادب معاصر بود که در شش دهه‌ی گذشته آثار و خدمات ارزشمندی
فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
استاد ابوالحسن نجفی از ستارگان درخشان فرهنگ و ادب معاصر بود که در شش دهه‌ی گذشته آثار و خدمات ارزشمندی در حوزه‌ی ترجمه، ویرایش و پژوهش از خود به یادگار گذاشت.

دقت و وسواس او در ترجمه و تحقیق زبانزد اهل فرهنگ است. نجفی با تالیف آثاری چون وظیفه ی ادبیات، غلط ننویسیم، مبانی زبان شناسی، فرهنگ فارسی عامیانه و چند کتاب درباره ی وزن شعر فارسی و با ترجمه ی نزدیک به بیست کتاب و با کشف و راهنمایی نویسندگان، خدمات فراوانی به زبان و ادب فارسی و معرفی ادبیات فرانسه به ایران کرده است.

پاسداشت مقام علمی نجفی و بهره مندی از شیوه ی علمی و فرهنگی او باب جدیدی برای نسل جوان در انتخاب آثار برای ترجمه و تحقیق در افق توانمندی های زبان و ادب فارسی و توجه به درست اندیشی و درست نویسی خواهد گشود که اگر به خوبی تبیین شود می تواند بسیاری از گره های زبانی و ادبی و فرهنگی ما را بازنماید.

مرکز فرهنگی شهر کتاب از سال جاری و به منظور یاد و بزرگداشت مقام علمی او نشان ابوالحسن نجفی را به ترجمه ی برگزیده ی رمان و داستان کوتاه سال اهدا می کند. این مراسم با حضور اصحاب فرهنگ و اندیشه در روز سه شنبه سوم اسفند ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می شود و ورود برای علاقه مندان آزاد است.

در این مراسم، چند تن از محققان و دوستان نجفی درباره ی ویژگی های آثار نجفی سخن می گویند.