پیش‌فروش غیرقانونی خودرو در دفاتر زیر‌زمینی

پیش‌فروش غیرقانونی خودرو در دفاتر زیر‌زمینی

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - پیش‌فروش غیرقانونی خودرو در دفاتر زیرزمینی در حالی ادامه دارد که اتحادیه‌های صنفی ذیربط از صدور مجوز این پیش
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - پیش‌فروش غیرقانونی خودرو در دفاتر زیرزمینی در حالی ادامه دارد که اتحادیه‌های صنفی ذیربط از صدور مجوز این پیش‌فروش‌ها توسط وزارت صنعت و تداوم فعالیت این واحدها خبر می‌دهند.

با وجـود تـعيـين ضوابط و دستورالعمل هاي فروش و پيش فروش خودرو در آيين نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو، ضعف نظارت و صدور برخي مجوزهاي غيرقانوني براي پيش فروش خودرو توسط واحدهاي صنفي غيرمجاز موجب رواج كلاهبرداري از مشتريان خودرو شده است به نحوي كه هر از گاهي اخباري مبني بر شكايت خريداران خودروهاي پيش فروش شده در مراجع قضايي مطرح مي شود. با اين روند روز شنبه هفته جاري رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو از پيش فروش غيرقانوني خودرو در 10هزار دفتر زيرزميني خبر داد و اعلام كرد كه طي 2 تا 3 ماه گذشته 300دفتر غيرقانوني پيش فروش خودرو پلمب شده است.

سعيد موتمني پيش فروش خودرو توسط اين دفاتر زيرزميني را فعاليتي غيرقانوني قلمداد و تأكيد كرد كه در اين روش، فروش خودرو روي كاغذ انجام مي شود كه هيچ ضمانت اجرايي ندارد و در زمان تحويل، مصرف كننده را با مشكلاتي مواجه مي كند. همچنين در حالي قراردادهاي يكطرفه براي پيش فروش خودرو تنظيم مي شود كه بايد شركت هاي پيش فروش كننده خودرو از سوي مؤسسه يا بانك ضمانت شوند اما در كشور ما اين رويه انجام نمي شود.

به گفته وي با وجود تصويب قانون الزامي بودن دريافت مجوز فعاليت در اين زمينه از فروردين امسال براي شركت هاي پيش فروش كننده، هيچ يك از اين شركت ها و حتي شركت هاي داراي پروانه كسب نيز براي دريافت مجوز مراجعه نكرده اند و فعاليت اين شركت هاي زيرزميني از شكل جزئي تا واردكنندگان بزرگ را شامل مي شود.

  • پلمب 5واحد فروش زير زميني

رئيس انجمن صنفي واردكنندگان خودرو در واكنش به اظهارنظر رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو اعلام كرد كه خودروسازان و برخي واردكنندگان خودرو براي دريافت مجوز پيش فروش خودرو از وزارت صنعت اقدام مي كنند و مسئولان وزارت صنعت نيز قول داده اند به زودي وضعيت اين شركت ها را تعيين تكليف كنند. ميثم رضايي با رد ادعاي مطرح شده مبني بر پلمب 300واحد صنفي پيش فروش خودرو در تهران، افزود: با استناد به اعلام اداره نظارت بر اماكن عمومي، در سال جاري و تاكنون كمتر از 15واحد صنفي فعال در حوزه ليزينگ خودرو و كمتر از 5واحد فعال در زمينه پيش فروش خودرو در تهران پلمب شده است.

پس از پيگيري از اداره نظارت بر اماكن عمومي مشخص شد كه ادعاي رئيس اتحاديه نمايشگاه داران تهران مبني بر پلمب 300دفتر پيش فروش زيرزميني خودرو طي 2تا 3ماه گذشته در تهران از پايه و اساس كذب است. به گفته وي، طبق اين ادعا هم اكنون بيش از10هزار واحد صنفي زيرزميني پيش فروش خودرو در تهران فعاليت دارند درحالي كه تنها حدود 60شركت واردكننده بخش خصوصي در تهران مشغول به كار واردات خودرو هستند و معلوم نيست مبنا و مرجع عدد اعلام شده، چيست. متأسفانه اين رقم و عدد در راستاي رونق بخشيدن به كسب و كار برخي نمايشگاه هاي اتومبيل اعلام شده است.