چاووش اوغلو: ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را به هر قیمت نمی‌پذیرد

چاووش اوغلو: ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را به هر قیمت نمی‌پذیرد

جهان > اروپا - همشهری آنلاین: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست ولی عضویت در ا
جهان > اروپا - همشهری آنلاین:
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست ولی عضویت در اتحادیه اروپا را به هر قیمتی نمی‌پذیریم و این یک خواسته و تصمیم استراتژیک برای ماست.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های خبری ترکیه، وی شامگاه روز پنجشنبه در کنفرانس مؤسسه سلطنتی رئال الکائو در مادرید اسپانیا گفت: خواست ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا به معنای پذیرفتن هر امر دیکته شده ای نیست.

وی افزود: مطالبه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا یک خواست شخصی نیست و ما خواهان عضویت دائمی در این اتحادیه هستیم ولی اگر اتحادیه اروپا این امر را نمی خواهد، به صورت آشکار و صادقانه اعلام کند.

وی با اشاره به تغییر نیافتن موضع ترکیه در الحاق به اتحادیه اروپا بیان کرد: در اروپا برخی ها ارزش های مشترک انسانی را رد کرده و خواستار حصارکشی میان فرهنگ ها و ادیان هستند که این باور، اروپا را به قاره ای بیمار تبدیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما خواهان اروپایی هستیم که از زندگی مسالمت آمیز حمایت کرده و به تفاوت ها احترام بگذارد.

وی اضافه کرد: به رغم انتقادات، اروپا همچنان باثبات و دموکراتیک است و هر دو طرف ترکیه و اتحادیه اروپا باید سیاست های خود را بازنگری کرده و برای رفع مشکلات تلاش کنند.
چاووش اوغلو در ادامه مذاکرات صلح قبرس را فرصتی کم نظیر عنوان کرد و گفت: هنوز نمی توان این مذاکرات را ناموفق دانست چرا که ادامه تلاش کارشناسان به طور دوجانبه با اهمیت است و ما همچنان بر نتیجه بخش بودن آن امیدواریم.

وی اضافه کرد: تدابیر اتخاذ شده پس از کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه در کشورهای اروپایی تحریف می شود چرا که ترکیه کشور آزادی است و تمام انتخابات در ترکیه شفاف، دموکراتیک و عادلانه برگزار شده و این امر را شورای اروپا نیز تایید کرده است.