کشف «بزرگترین محموله قاچاق» در بندر را رد می‌کنم/ رفع اختلاف گمرک و سازمان بنادر در پنجره واحد/همه سیستم‌ها در سامانه هوشمند الکترونیکی شد

کشف «بزرگترین محموله قاچاق» در بندر را رد می‌کنم/ رفع اختلاف گمرک و سازمان بنادر در پنجره واحد/همه سیستم‌ها در سامانه هوشمند الکترونیکی شد

محمد سعیدنژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره پرونده فساد 210 کانتینری قاچاق کالا در بندر شهید رجایی، اظهار داشت: در پرونده قاچاق ک
محمد سعیدنژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره پرونده فساد 210 کانتینری قاچاق کالا در بندر شهید رجایی، اظهار داشت: در پرونده قاچاق کالا در بندر شهید رجایی، اظهار نظر قوه قضائیه برای ما حجت است و لازم نیست دستگاه های مختلف غیرمسئول، در این باره اظهارنظر کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در صورت ورود ارگان های غیرمسئول، عده ای به اشتباه متهم می شوند و شاید در صورت وجود مقصران، حاشیه امنی برای آنها ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همان طور که قبلاً هم اعلام شد دراین پرونده تا به این لحظه هیچ یک از کارکنان سازمان بنادر دریانوردی دستگیر نشده اند، چون اداره بندر در ترخیص و خروج کالا نقشی ندارد؛ حتی در نامه ای رسمی به وزیر راه، اعتراض خود را به انتشار این خبر اعلام کردیم.

سعیدنژاد اظهار داشت: در پرونده اعلامی رسانه ها مبنی بر قاچاق کالا در بندر شهید رجایی، مدعی هستیم تا زمانی که فساد اثبات نشده است، اتهام و تهمت زنی مناسب نیست و در این مورد نظر نهایی را دستگاه قضایی عنوان می کند و صحبت دیگر نهادهای غیرمسئول فقط مباحث یک سویه است.

وی افزود: حتی بیان عدد 210 کانتینر در پرونده قاچاق کالا در بندر شهید رجایی جای ابهام دارد و هنوز مورد تأیید دستگاه قضایی قرار نگرفته است و مشخص نیست مبنای این عدد از کجا بوده است.

سعیدنژاد ادامه داد: تشکیل چنین پرونده ای و موضوع قاچاق نیازمند گسترش تحقیقات دستگاه قضایی است و هر چه در نتیجه این تحقیقات مشخص شد، مورد پذیرش همه ما خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در مبادی رسمی کشور، کنترل های لازم توسط دستگاه های اجرایی و نظارتی انجام می شود و همه ارگان های نظارتی در بنادر مستقر هستند و از این جهت روزنه های قاچاق در بنادر بسیار محدود است و اگر اتفاقی رخ دهد ممکن است به دلیل جعل سند باشد.

وی گفت: آنچه در مورد قاچاق اتفاق می افتد، معمولاً روزنه هایی خارج از مبادی رسمی کشور است که به قاچاق می انجامد که نیازمند کنترل های لازم است؛ همچنین برخی از معافیت ها برای رعایت مردم اعمال می شود که مصداق قاچاق نیست، مثلاً در گمرک فرودگاه هر مسافری که از خارج کشور وارد می شود، نباید بیشتر از 80 دلار کالا به همراه داشته باشد، در صورتی که هر مسافر قطعاً بیش از 250 هزار تومان کالا به همراه دارد و این کالای همراه مسافر محسوب می شود و از نگاه قاچاق به آن نمی نگریم؛ چنین مواردی جنبه های قانونی دارد و نمی توان با آن مقابله کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما پرونده قاچاق 210 کانتینر در بندر شهید رجایی، بزرگترین پرونده قاچاق کالا در 30 سال اخیر بود؟ گفت: تا زمانی که این اتهام توسط دستگاه قضا تأیید نشده است، این موضوع را کاملا رد می کنم؛ این منوط به تشخیص مراجع قضایی به عنوان مرجع رسمی رسیدگی کشور است البته نگفتم مطلقاً رد می کنم، شاید به عنوان جعل سند اتفاقاتی رخ داده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به عنوان مثال در همان پرونده ای که صاحب کالا کاغذ دیواری را با جعل سند، کوکوپیت (خاک گلدان) اظهار کرده بود ، در واقع صاحب کالا به گمرک بد اظهاری کرده بود، سندی که ارائه داد، متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی نبود و خودش جعل کرده بود .

* اختلافات سیستمی سازمان بنادر و گمرک در بنادر رفع شد

سعیدنژاد ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان همسایه سازمان بنادر در بنادر کشور، همکاری مناسبی با ما دارد، خصوصاً در خصوص پنجره واحد، تعاملات متناسب تر شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های گمرک برای کشور بسیار بزرگ و حیاتی است، بیان کرد: همواره در همه جلسات و همچنین طی مکاتبه رسمی با رئیس جمهور، اعلام کردیم که این فعالیت گمرک خصوصاً در پیاده سازی دقیق پنجره واحد، نیاز به جسارت خاص داشت و گمرک از عهده همه مشکلات برآمد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما از ابتدا با گمرک همراه بودیم و هیچ مشکلی با بدنه کارشناسی گمرک نداریم، حتی پس از بروز شبهات اخیر، جلسات مختلفی سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک برگزار شد که به دو صورتجلسه انجامید و بین دو طرف به تصویب رسید که در این صورت جلسه ها فرایندهای دو طرف در بنادر مورد تأکید مجدد قرار گرفت.

سعیدنژاد اظهار داشت: آنچه که فکر می کنیم این است که در طراحی فرایند ها، گمرک و سازمان بنادر تفاوت هایی با یکدیگر داشتند یعنی فرایندی که ما و گمرک درباره آن مذاکره و بحث می کردیم، اختلافاتی داشت، اما پس از آنکه متوجه شدیم این اختلافات می تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد، در جلساتی با مدیران گمرک مذاکرات انجام شد و تفاهم ها به صورتجلسه تبدیل شد تا دیگر در این فرایند جای اختلافی نباشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در این باره همکاری مناسبی داشت زیرا تبدیل یک روش سنتی دستی به روش نوین، همیشه با برخی مقاومت ها مواجه است که وی تلاش زیادی کرد این تغییرات انجام شود ضمن آنکه این نوین سازی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مورد حمایت قرار گرفت.

* پیاده سازی سیستم نوین الکترونیکی در مورد ورود و خروج کالا در بنادر

وی اظهار داشت: در حال حاضر فرایند سیستمی و الکترونیکی نوین در بندر در حال اجراست، البته این سیستم هم به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و طبیعی است که باید پس از دوره ای، بازنگری و به روز شود تا خلأهای موجود را هم رفع کند که به سوءاستفاده نینجامد.

سعیدنژاد ادامه داد: کل سیستم سازمان بنادر و دریانوردی با این سیستم جدید نوین، همکاری و همیاری دارد و پای این اصلاح ایستاده ایم و حمایت می کنیم و این سیستم الکترونیکی در بنادر آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حال حاضر و در دنیای نوین، همه فعالیت ها الکترونیکی شده است و اینکه بخواهیم در موضوع بزرگی نظیر ورود کالا به بنادر و صادرات کالا به روش سنتی عمل کنیم مناسب نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هماهنگ کردن سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک کمی زمان بر بود، اما امروز به نتیجه رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: وقتی دو سیستم مکانیزه در سازمان بنادر و گمرک وجود داشت، طبیعتاً مشکلاتی وجود داشت تا اینکه دو سیستم به هم لینک شد و این کار شکل گرفت و مشکلات از این پس کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

http://fna.ir/UITOR1