۵۰ میلیون کودک آواره در جهان

۵۰ میلیون کودک آواره در جهان

جهان > مجامع‌ جهانی - یک سال پس از مرگ دلخراش آیلان کردی، کودک ۳ساله سوریه‌ای که امواج مدیترانه جانش را گرفت و بدن بی‌جانش را به ساحل
جهان > مجامع‌ جهانی - یک سال پس از مرگ دلخراش آیلان کردی، کودک ۳ساله سوریه‌ای که امواج مدیترانه جانش را گرفت و بدن بی‌جانش را به ساحل ترکیه پس زد، سازمان ملل از بی‌خانمانی ۵۰ میلیون کودک دیگر در جهان خبر می‌دهد.

صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) با انتشار گزارش جامعي هشدار داد كه در جهان امروز، كم سن و سال ترين افراد، بزرگ ترين قربانيان هستند؛ قرباني خشونت، جنگ، درگيري هاي قومي، فقر و بيماري. طبق اعلام يونيسف، از ميان اين 50ميليون كودك، بيش از 28ميليون نفر به زور از خانه و شهرشان آواره شده اند. چنين وضعيتي در اثر گسترش جنگ و درگيري در جهان رخ داده است. باقي اين كودكان نيز يا در اثر فقر خانه و ديار خود را ترك كرده اند و به اميد پناهندگي راهي كشورهاي ديگر شده اند يا در اثر تغييرات آب و هوايي و بيماري هاي همه گير مجبور شده اند محل زندگي شان را ترك كنند.

سازمان ملل افراد زير 18سال را در دسته كودكان طبقه بندي مي كند و تمامي كنوانسيون هاي بين المللي براساس اين تعريف تهيه شده اند. گزارش يونيسف نشان مي دهد تعداد كودكان بي خانمان بين سال هاي 2005 و 2015، دوبرابر شده است. سال گذشته 2كشور سوريه و افغانستان بيشترين تعداد كودكان آواره را داشته اند. كودكان، حدود يك سوم جمعيت جهان را تشكيل مي دهند اما اكنون با استناد به آماري كه يونيسف منتشر كرده، نيمي از جمعيت 60ميليوني آواره ها در جهان، كودك هستند.

بي خانماني كودكان همه ماجرا نيست. بسياري از كودكاني كه آواره ديگر كشورها شده اند يا در راه جانشان را از دست مي دهند يا در كمپ هاي آوارگان مورد سوءاستفاده قرار مي گيرند. پليس آلمان اعلام كرده طي يك سال اخير، حدود 9هزار كودك پناهجو تنها در اين كشور ناپديد شده اند. سال گذشته آيلان كردي نيز همانند بسياري از كودكان سوريه اي به همراه خانواده اش از راه تركيه راهي اروپا شده بود اما اسير امواج دريا شد. مرگ او جهان را بهت زده كرد، اما همچنان جنگ و درگيري در سوريه و ديگر نقاط جهان ادامه دارد. كمتر از 2هفته ديگر سران كشورهاي جهان براي نشست مجمع عمومي، در مقر سازمان ملل جمع مي شوند؛ بارديگر نگاه ها به اين نشست است تا شايد راه حلي براي برون رفت جهان از بحران كنوني پيدا كنند.

  • آوارگي كودكان از زبان آمار

از هر 200 كودك در جهان، يكي آواره است.
از هر دو كودك آواره، يكي از افغانستان يا سوريه است.
از حدود 50 ميليون كودك آواره، 31 ميليون، آواره ديگر كشورها شده اند و بيش از 17 ميليون درون خاك سرزمين شان بي خانمان شده اند.
طي سال گذشته، به طور متوسط هر روز 2 كودك آواره در راه رسيدن به اروپا جان خود را از دست داده اند.