جنتی: بهار، شهریار را در 23 سالگی افتخار ایران خواند/ وابستگی مستمر شهریار به اهل‌بیت

جنتی: بهار، شهریار را در 23 سالگی افتخار ایران خواند/ وابستگی مستمر شهریار به اهل‌بیت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کنگره روز ملی شعر و ادب و مراسم بزرگداشت مقام استاد شهریار امروز شنبه 27 شهریور 1395 از ساعت 15:30 در تا
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کنگره روز ملی شعر و ادب و مراسم بزرگداشت مقام استاد شهریار امروز شنبه 27 شهریور 1395 از ساعت 15:30 در تالار وحدت آغاز شد.
بر اساس این گزارش، ارکستر سازهای ملی با رهبری میلاد عمران لو قطعه «حالا چرا» از ساخته های زنده یاد روح الله خالقی را اجرا می کند. «حالا چرا» قطعه ای است که خالقی بر روی شعری از «شهریار» ساخته است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنگره اظهار داشت: شعر فارسی از رودکی تا شعر معاصر چون ساقه صدبرگی هزار پیچ و تاب خورده و صدها شاعر شهیر به خود دیده تا در دوره معاصر بر خیال نازک اندیشه بلند شاعرانی چون شهریار رسیده است. شهریار گنجینه ممتاز است تا آنجا که ملک الشعرای بهار در بیست و سه سالگی اش او را نه تنها افتخار ایران که افتخار شرق پیش بینی کرده برد.

وی ادامه داد: شهریار مانند پیرش حافظ که با چارده روایت قران ز بر میخواند، به تعلم علوم دینی و حفظ قران کریم اهتمام کرده بود پس تدین او دفعتا پدید نیامده که از نخستین شعرش خشیت الهی در دلش خانهک رده برد نخستین شعر پارسی اس را در نه سالگی چنین سرود: من گنه کار شدم وای به من: مردم ازار شدم وای به من. اشعار دینی مذهبی وولایی شهریار چندان فراوان است که اشعار ذیل این موضوعات می توان دیوانی جداگانه ساخت و این نشانگر وابستگی مستمر و مداوم او به اهل بیت است.

علی جنتی گفت: آنچه مسلم است شهریار همواره در انتظار ظفر و غلبه اسلام بوده است و از این روست که در روز تاریخی مراجعت امام خمینی به ایران که تمام جهان ملتهب و ملت ایران منتظر این واقعه مبارک بودند نخستین شعر خود را در تجلیل از این رهبر کبیر و غلبه انقلاب بشکوه مردمی سرود.

سید محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به «شهریار» در سال 1285 به دنیا آمد و در 27 شهریور 1367 درگذشت. در تقویم ایران 27 شهریور مقارن با روزِ درگذشت «شهریار» به نام «روز شعر و ادب فارسی» نامگذاری شده است.
کنگره روز ملی شعر و ادب به همت بنیاد «شهریار» برگزار می شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/I94VK7