طرح تحول سلامت به‌دنبال حفاظت مالی‌ از مردم است

طرح تحول سلامت به‌دنبال حفاظت مالی‌ از مردم است

زندگی > سلامت - نظارت بر عملکرد پزشکان توسط صنف پزشکان محل اختلاف اهالی این صنف است . به طوری که رو
زندگی > سلامت - نظارت بر عملکرد پزشکان توسط صنف پزشکان محل اختلاف اهالی این صنف است .

به طوری که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: وزارت بهداشت با توجه به توان خود نظارت بر بیمارستان ها و درمانگاه ها را به صورت دوره ای انجام می دهد. نظارت بر مطب ها توسط سازمان نظام پزشکی دچار ضعف است. سازمان تعزيرات حكومتي نيز بنا بر وظايف ذاتي و قانوني خود اين نظارت را انجام مي دهد. حريرچي در ادامه در ارتباط با موضوع بيمه هاي تكميلي گفت: هم اكنون پوشش بيمه اي تكميلي كمتر از 15درصد مردم است و اين رقم مطلوب نيست و آنچه مورد درخواست ما بوده اين است كه بيمه تكميلي با دريافت پيش پرداخت از بيمه شوندگان پوشش مردم در حوزه سلامت را افزايش دهد.

  • پرداختي مردم به 40 درصد رسيده است

حريرچي همچنين در مورد كاهش پرداختي از جيب مردم مدعي شد: براي نخستين بار در 20سال گذشته توانستيم ميزان پرداختي از جيب مردم را به 40درصد كاهش دهيم و اين دستاورد بسيار بزرگي است. هيچ كشوري در دنيا نتوانسته در عرض يك سال به اين رقم دست پيدا كند.

صحت كاهش سهم مردم از هزينه هاي درمان را زماني مي توان سنجيد كه حساب هاي ملي سلامت از سوي مراكز ذيصلاح اعلام شود. اين حساب ها از سال 92تا كنون اعلام نشده است. اگر چه وزارت بهداشت مي گويد كه اين حساب ها را به صورت روزآمد دراختيار دارد اما مسئول عدم انتشار آن را مركز آمار مي داند . پيش از اين سخنگوي وزارت بهداشت بارها اعلام كرده است كه «كشوري كه حساب ملي سلامت نداشته باشد، يعني سياستگذاري هايش دچار مشكل اساسي است.» اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه پيش از اين، در 3مقطع زماني مسئولان وزارت بهداشت وعده انتشار اين حساب ها را داده بودند كه البته هيچ كدام نيز به سرانجام نرسيده است.

ايرج حريرچي همچنين در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا براي ايمن سازي بيمارستان هاي فرسوده تدبيري انديشيده شده است يا خير؟ گفت: وزارت بهداشت در سال 92و 93مطالعات وسيعي در اين خصوص انجام داده و تمام تخت هاي بيمارستاني موجود را از لحاظ استحكام آنها مورد بررسي قرار داده است. تعدادي از بيمارستان ها فاقد ارزش بهسازي لرزه اي هستند و بازسازي هر مترمربع از بعضي از بيمارستان هاي فرسوده معادل 70درصد هزينه ساخت بيمارستان جديد مي شود.

به همين دليل بيمارستان هايي كه جواب مي دهند مقاوم سازي مي شوند و آنهايي كه هزينه زيادي را در پي دارند، فاكتور گرفته شده و به جاي آنها ساخت بيمارستان هاي جديد در دستور كار قرار مي گيرد. وي همچنين گفت: پارازيت ها، آلاينده ها و استرس همگي در ايجاد سرطان مؤثر هستند اما براي اينكه با اطمينان بگوييم كه هر كدام چند درصد و به چه ميزان نقش دارند، بايد مطالعات گسترده انجام شده و شواهد كافي داشته باشيم. بايد در نظر داشت اثرات مضر پديده هاي جديد منحصر به سرطان نيست و ما در مداخلات جديد بايد ايمن بودن را ثابت كنيم. سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه در طرح تحول سلامت به عهدمان با مردم مبني بر حفاظت مالي آنها در بيمارستان ها پايبنديم، گفت: با كوچك ترين تخلف توسط هر كسي، در هر سطحي و با هر نيتي حتي خير برخورد مي كنيم. طرح تحول را با توجه به تجربيات و پايلوت قبلي اجرا كرديم. كاهش قيمت نفت سبب شد برخي از بسته ها را اجرا نكنيم.

وي با اشاره به اينكه هر روز براي تعداد زيادي از افراد پرونده الكترونيك سلامت تشكيل مي شود، گفت: اين افراد مطابق سامانه سيب خدمات دريافت مي كنند و در هر دقيقه چند ده نفر بيمار ديابتي، فشار خوني و... شناسايي و تحت درمان قرار مي گيرند؛ البته كشورهايي همچون انگليس كه سيستمي مشابه ما دارند، 40سال طول كشيد تا به صورت كامل اين كار انجام شود.

  • اخبار درباره فروش نوزاد صحيح نيست

حريرچي از اساس اخبار مبني بر فروش نوزاد در بيمارستان را تكذيب كرد و گفت: بنده مواردي از فروش نوزاد و كودك را شنيده ام اما آنچه به حوزه ما مربوط مي شود در حال كنترل است و اقدامات پيشگيرانه وسيعي در اين خصوص انجام داده ايم. همچنين در اين زمينه اورژانس اجتماعي به صورت بسيار فعال در حال رسيدگي است.