طرح جامع توسعه برند گردشگری تبریز با مشارکت جایکا تدوین می‌شود

طرح جامع توسعه برند گردشگری تبریز با مشارکت جایکا تدوین می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در این نشست که با حضور نمایندگان ارشد آژانس هم

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در این نشست که با حضور نمایندگان ارشد آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، مرتضی آبدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، معاون عمرانی شهردار تبریز و نمایندگان بخش خصوصی گردشگری در تبریز برگزار شد، ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی و همچنین راهکارهای لازم برای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یوکی‌هارا کوبایاشی، رئیس دفتر و نماینده ارشد جایکا در ایران، در این نشست بر ارتقای جایگاه تبریز در مقیاس جهانی تاکید کرد و گفت: تبریز صرفا یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به‌شمار می‌رود از این‌رو باید به شایستگی مورد معرفی قرار گیرد.

او ادامه داد: این پروژه مربوط به توسعه گردشگری در ایران است که از سال گذشته آغاز شده و اکنون جلسه سوم تحقیقاتی خود را می‌گذراند. جایکا در نظر دارد به منظور توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، همکاری‌های لازم را انجام دهد و برنامه‌های خود را بر مبنای توسعه کیفی در این زمینه‌ها تدوین کند.

رئیس دفتر جایکا در ایران، با بیان اینکه آموزش از ارکان توسعه زیرساختی گردشگری است، گفت: تیم تخصصی جایکا در حوزه‌های تخصصی گردشگری و میراث‌فرهنگی، با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان دوره‌های آموزشی برای ذی‌نفعان و فعالان برگزار خواهد کرد.

کوبایاشی برندسازی و طراحی برنامه‌های عملی در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی را مهم برشمرد و گفت: تبریز به‌دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.

نوریاکی نیشیاما مدیر مطالعات پیشرفته گردشگری دانشگاه هوکایدو نیز در این نشست با بیان اینکه منطقه آذربایجان و به‌خصوص تبریز به‌دلیل دارا بودن مواریث تاریخی غنی و همچنین ظرفیت‌های گردشگری وافر مورد تایید گروه تخصصی جایکا قرار گرفته است، ادامه داد: طی دو مرحله مطالعاتی که تیم تخصصی گردشگری و میراث‌فرهنگی جایکا با محوریت جاده ابریشم بر روی ایران داشته است، تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث‌فرهنگی جاده ابریشم، انتخاب شده و در همین راستا تحقیقاتی در زمینه حفظ میراث‌فرهنگی، توسعه گردشگری، زمینه مشارکت بخش خصوصی و ذی‌نفعان گردشگری، انجام گرفته است.

او با اشاره به اینکه نتایج حاصل از تحقیقات اخیر موجب ارائه راهکارهایی در بخش‌های مذکور شده است، در ادامه به تبیین راهکارهای بخش میراث‌فرهنگی پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای توسعه گردشگری باید به نتیجه برسد، تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری است، چرا که با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری تبریز آنچنان که شایسته است در دنیا معرفی نشده، لذا تدوین طرح جامع در این راستا ضروری است.

مدیر مطالعات گردشگری دانشگاه هوکایدو در ادامه همچنین تدوین طرح جامع برند گردشگری، ایجاد سازمان مدیریت مقصد، تدوین استراتژی بازاریابی بین‌المللی گردشگری و توسعه چشم‌انداز فرهنگی و گردشگری مقصد محور را از راهکارهای دیگر تیم تخصصی جایکا در بخش میراث‌فرهنگی عنوان کرد.

نیشیاما همچنین رشد متوازن ظرفیت‌های گردشگری را عاملی مهم در توسعه پایدار و برندسازی پتانسیل‌های گردشگری ایران عنوان کرد و گفت: لازمه تحقق توسعه پایدار گردشگری رشد متوازن این صنعت در یک کشور است به گونه‌ای که هر منطقه به نسبت پتانسیل‌های خود باید از میزان گردشگر معینی برخوردار باشد تا شاهد یک‌نواختی در توزیع آورده‌های گردشگری باشیم.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست عنوان کرد: پیشینه غنی تاریخی تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم این شهر را به یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است که همین امر می‌تواند موجب ایجاد تعاملات بین‌المللی شود.

او تشریح کرد: میراث‌فرهنگی استان همکاری‌های بسیار خوبی با مجموعه‌های علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی داشته است و آمادگی کامل را دارد تا پروژه‌های مشترکی را با مشارکت جایکا در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز کند.

آبدار در ادامه به جایگاه تبریز در میان کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و گفت: استفاده از تجارب جایکا در حوزه‌های مربوط به میراث‌فرهنگی و گردشگری خصوصا در جلب مشارکت‌های مردمی می‌تواند ما را در امر عملی کردن برنامه‌های مد نظر برای سال ۲۰۱۸ و سال‌های بعد به منظور تبدیل تبریز و منطقه آذربایجان به یک مقصد پایدار گردشگری کمک کند.

در پایان این نشست، محمد شهداد عضو هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه راهنمایان گردشگری همواره در پیشبرد اهداف توسعه صنعت توریسم پیشگام بوده‌اند، ادامه داد: راهنمایان گردشگری از مولفه‌های اصلی توسعه گردشگری در هر کشور به شمار می‌روند و با توجه به وجود راهنمایان تخصصی و تحصیل‌کرده در انجمن راهنمایان گردشگری استان این آمادگی را داریم تا در پروژه‌های جایکا نقش موثری ایفا کنیم.

شهداد افزود: با توجه به‌شناختی که راهنمایان گردشگری از جزییات گردشگری منطقه دارند می‌توانند در تعریف مسیرهای پر مخاطب جدید و نیز اتصال تبریز و آذربایجان به مقاصد سنتی گردشگری ایران نقش مهمی داشته باشند.