ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر متناسب با نیاز بازار نیست/ مخالف لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هستیم

ظرفیت کارخانه‌های تصفیه شکر متناسب با نیاز بازار نیست/ مخالف لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا هستیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حامد سلطانی نژاد امروز در حاشیه نشست نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حامد سلطانی نژاد امروز در حاشیه نشست نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد نحوه عرضه شکر در بورس کالا اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 369 هزار تن شکر در بورس کالای ایران عرضه شده، اما مصرف سالانه بیش از یک میلیون تن است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه حدود 70 درصد شکر عرضه شده در بورس کالا از طریق معاملات سلف انجام شده است، اظهار داشت: ما معتقدیم برای مدیریت بازار بهتر است شکر به صورت نقد معامله شود.

وی با بیان اینکه شرکت های تحویل دهنده شکر هم باید هر چه زودتر شکر را به مشتریان تحویل دهند، اظهار داشت: ما دو راهکار یکی عرضه کل شکر در بورس کالا و عرضه نقدی شکر را برای مدیریت بازار این محصول پیشنهاد می دهیم.

سطانی نژاد تصریح کرد: همچنین بورس کالا با فراهم آوردن زیرساخت ها آمادگی دارد، تا در مقدار کم و در حد یک تریلی و یک تن به متقاضیان شکر عرضه کند و این اقدام در راستای تنظیم بازار صورت گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: روزانه 8 هزار تن شکر در بورس کالا عرضه می شود و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار به شدت متقاضی این کالا است، نباید عرضه به صورت سلف انجام شود.

سلطانی نژاد یکی از دلایل مشکل بازار شکر را ظرفیت کارخانه های تصفیه شکر عنوان کرد و ادامه داد: ظرفیت کارخانه های تصفیه شکر پایین است و نمی توانند شکر مورد نیاز بازار را به ترتیبی که بازار مدیریت شود، تأمین کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی راجع به تصمیم وزارت صنعت در رابطه با لغو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اظهار داشت: کالای پتروشیمی از کالاهای خاص است و قیمت و توزیع آن بر روی زندگی همه تأثیر دارد و در صورت عرضه کالای پتروشیمی در بورس کالا شفافیت به وجود می آید.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: قطعاً ما با پیشنهاد خروج عرضه محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالفیم و این موضوع را یک قدم به عقب می دانیم. زیرا قانون گذار برای شفافیت در معامله خواسته است تا عرضه محصولات پتروشیمی در یک نظام عرضه و تقاضا که همان بورس کالا باشد، صورت گیرد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا همکاری خوبی با ما داشته است، بیان داشت: در حال حاضر گندم، جو و ذرت در بورس عرضه می شود، به طوری که از ابتدای امسال تاکنون 850 هزار تن جو در بورس کالا عرضه شده است.

وی گفت: تاکنون از 65 هزار کشاورزی که جو را در بورس کالا عرضه کرده اند 45 هزار کشاورز پول خود را دریافت کرده اند.

وی تصریح کرد: همچنین پس از اجرای طرح آزمایشی عرضه ذرت در بورس کالا در سال گذشته، امسال در تلاش هستیم، تا در راستای اجرای ماده 33 افزایش بهره وری در کشاورزی تمام ذرت تولیدی کشاورزان به قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه شود.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/YXH44J