مشاهده تعدادی لاشه حیات وحش در طالقان/ علت مرگ در دست بررسی است

مشاهده تعدادی لاشه حیات وحش در طالقان/ علت مرگ در دست بررسی است

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز دوشنبه، لاشه تعدادی کل و بز وحشی در عرصه های طبیعی شهرستان طالقان مشاهده شد که به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشکو

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز دوشنبه، لاشه تعدادی کل و بز وحشی در عرصه های طبیعی شهرستان طالقان مشاهده شد که به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشکوک است.

حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در گفتگو با مهر، با تایید خبر مشاهده لاشه این حیوانات گفت: بر اساس گزارشات دریافتی از محیط بانان منطقه طالقان، لاشه حدود پنج کل و بز وحشی در عرصه های طبیعی این منطقه دیده شد که معدوم شدند.

وی افزود: اینکه مرگ این حیوانات به علت ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک باشد در حد شایعه و احتمال است و بررسی های دقیق در این خصوص در حال انجام است.

لاشه حیوانات مبتلی معدوم می شود

محمدی با بیان اینکه علت مرگ این حیوانات مشخص نیست و کارشناسان دامپزشکی برای بررسی موضوع در منطقه حضور دارند، تاکید کرد: تا گزارش نمونه برداری ها اعلام نشود نمی توان درباره علت تلف شدن این تعداد حیوان و نوع بیماری اظهار نظر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز درباره اقدامات پیشگیرانه و کنترلی این اداره کل با مشاهده لاشه این حیوانات گفت: طی مکاتبه با استانداری از دستگاه های ذیربط از جمله امور عشایر و منابع طبیعی و آبخیزداری خواسته شده برای پیشگیری از انتشار بیماری نسبت به خروج دام از منطقه اقدام کنند.

وی افزود: اکنون ۳۰ محیط بان و همیار محیط زیست و طبیعت نیز در نقاط مختلف منطقه در حال پایش عرصه های طبیعی هستند تا در صورت وجود لاشه حیوانات آن را معدوم کنند.

محمدی ضد عفونی کردن آبشخورهای دام و انجام نمونه برداری و آزمایش نمونه در آزمایشگاه را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

همچنین رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام اداره کل دامپزشکی البرز نیز در گفتگو با مهر، درباره جزئیات بیشتر این خبر گفت: ماموران و کارشناسان دامپزشکی برای انجام نمونه گیری به محل اعزام شده اند اما تا نمونه ها در آزمایشگاه بررسی و تایید نشود نمی توان علت تلفات حیوانات را به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک نسبت داد.

رسانه ها از درج اخبار نادرست پرهیز کنند

دکتر مسعود عصار با تاکید بر اینکه پس از کالبدگشایی و بررسی نمونه ها از لاشه حیوانات می توان این بیماری را تایید یا رد کرد، اظهار کرد: از رسانه ها درخواست می کنیم تا اطمینان از صحت بیماری از درج اخبار نادرست و ایجاد نگرانی در بین دامداران بپرهیزند.

وی تاکید کرد: پس از اعلام نتیجه آزمایشات، چنانچه مواردی نیاز به اطلاع رسانی داشته باشد از طریق این اداره کل در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

عصار با بیان اینکه تعداد موارد ابتلای دام به این بیماری کم و معدود بوده و از ابتدای سال تاکنون نیز موردی در استان البرز گزارش نشده است، یادآور شد: واکسیناسیون در گله مبتلا به طاعون نشخوار کنندگان کوچک تا شعاع سه کیلومتری از اقدامات کنترلی است که درصورت مشاهده این بیماری انجام می شود.

در پایان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام دامپزشکی البرز عامل انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بدن دام را ویروس و مهمترین علائم آن را تب و تورم غدد لنفاوی، اسهال خاکستری و مشکلات تنفسی نام برد که با استمرار بیماری منجر به مرگ دام می شود.