هیئت‌های مذهبی چه نکات ایمنی را باید رعایت کنند

هیئت‌های مذهبی چه نکات ایمنی را باید رعایت کنند

اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ابلاغ دستورالعمل ایمنی این سازمان برای مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به
اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:
رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ابلاغ دستورالعمل ایمنی این سازمان برای مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به استانداران سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، اسماعیل نجار در این باره گفت: در آستانه ماه محرم و آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدا...حسین(ع) نامه ای را برای ارتقاء ایمنی حسینه ها، تکایا و مساجد به استانداری های سراسر کشور ابلاغ کردیم و آنان موظف به اجرای پروتکل ها و موارد مطرح شده در آن هستند.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع حوادث مختلف از جمله آتش سوزی در محل های برگزاری عزاداری ایام محرم وجود دارد، گفت: در این دستورالعمل در زمینه های استفاده از برق و انشعابات، وسایل گرمایشی، انبار و آبدارخانه، راه های خروج، سامانه اعلام حریق و آتش نشانی و ... ابلاغ شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به دستورات این ابلاغیه اظهارکرد: استقرار بناهای تجمعی درهمه موارد باید به نحوی باشد که درهای اصلی ورود و خروج آنها دست کم با یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.

  • پيش بيني خروجي براساس جمعيت

نجار با تاکید بر اینکه راه های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه متصرفان باشد، ادامه داد: در فضاهای تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه ها، مساجد، حسینیه ها و نمازخانه ها به ازای هر 50تا300 نفر باید دو در خروج دور از هم ، به ازای هر 300 تا 1000 نفر سه خروجی و به ازای بیشتر از 1000 نفر چهار خروجی پیش بینی شود.

وی با تاکید بر اینکه رعایت فاصله مناسب سیم های برق، اتصالات وادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال نظیر پرچم، پرده، فرش، تابلو و ... الزامی است، گفت: هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از استفاده از فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جدا خودداری شود همچنین اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه استفاده از لامپ های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است، اظهارکرد: حتما باید قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود و درصورت استفاده از بخاری های نفتی نیز باید قبل از پرکردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن کرد.

  • ايمني لوله كشي گاز

به گفته نجار، در اخذ انشعاب ازلوله کشی گاز حتماً باید از شیلنگ های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود و رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال نظیر پرچم، پشتی، فرش، پرده و ... الزامی است.

وی با تاکید براینکه درقسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع خدمه تدارک دیده شود، اظهارکرد: درکلیه قسمت ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول های آتش نشانی سیار موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده ازآنها آشنا باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود، ادامه داد: همچنین درصورت نیاز به نگهداری موادنفتی و سیلندرهای گاز باید مکان مناسب خارج از فضای عمومی درنظر گرفته شود.

نجار اضافه کرد: کفراژبندی و سازه غیرمقاوم باید به نحوی محاسبه شود که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که برروی آن گذاشته می شود را داشته باشد و به وسیله سیم بوکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار شود. به صورتی که در صورت وزش تند باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه درصورت استفاده از بخاری های گازی و پس از نصب بخاری باید از عملکرد صحیح آنها مراقبت شود، گفت: توجه شود که شیرفلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه ها و آسیب های فیزیکی قرار نگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: قبل از بهره برداری ازدستگاه حرارت زا مانند بخاری ها، سیستم حرارت مرکزی و امثالهم باید دودکش را نظافت کرد و از بازبودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد. دودکش ها نیز باید درناحیه منتهی به فضای باز مجهز به کلاهک باشند تا ازافتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوران هوا در زمان وزش تندبادها مصون باشند. دودکش نباید درمجاورت پرده و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و ازمحل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.

  • لزوم ايجاد شبكه آبرساني آتش نشاني

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری است، گفت: این سیستم ها باید به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین وحداقل برای مدت 15دقیقه درنظر گرفته شود. نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک درمساجد و حسینیه ها نیز به صورت دائمی الزامی است.

وی بر ضرورت رعایت صرفه جویی در مصارف آب در همه بخش ها با توجه به شرایط کم آبی تاکید کرد وافزود: نظارت بر رعایت اصول ایمنی در محل طبخ غذا و انبارهای پشتیبانی در مراسم عزاداری در خصوص سیستم های برق رسانی و گاز رسانی و رعایت موازین بهداشتی با همکاری مراکز بهداشت بویژه در زمینه تهیه و توزیع آب و غذا نیز از مواردی است که باید انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لازم الاجرا بودن ابلاغیه مذکور تصریح کرد: بدیهی است که در صورت بروز هرنوع حادثه ای با مسئولانی که اهمال کاری کرده باشند، برخورد خواهد شد.