یک ایرانی به هیات‌مدیره دفتر جهانی «کتاب برای نسل جوان» پیوست

یک ایرانی به هیات‌مدیره دفتر جهانی «کتاب برای نسل جوان» پیوست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای کتاب کودک، زهره قایینی از ایران به نمایندگی از شورای کتاب کودک در کنار نمایندگانی از کشور روسیه، آمریکا، فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای کتاب کودک، زهره قایینی از ایران به نمایندگی از شورای کتاب کودک در کنار نمایندگانی از کشور روسیه، آمریکا، فرانسه، ترکیه، انگلستان، دانمارک، مغولستان، مکزیک و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای هیات‌مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان برای دوره دوساله ۲۰۱۶- ۲۰۱۸ انتخاب شد.

قایینی تاکنون چندین پژوهش در موسسه‌های بین‌المللی ادبیات کودکان در اوزاکا- ژاپن، مونیخ -آلمان و وین -اتریش انجام داده‌ و در چندین کنگره بین‌المللی ادبیات کودکان شرکت کرده‌ است. او در زمینه همکاری با نهادهای بین‌المللی ادبیات کودکان در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ عضو هیئت داوران جایزه جهانی هانس کریستین آندرسن، بزرگترین جایزه ادبیات کودکان یا نوبل کودکان بوده‌ و برای سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ به ریاست هیئت داوران جایزه جهانی هانس کریستین آندرسن برگزیده شده‌ است. او تنها ایرانی است که تاکنون به این جایگاه مهم جهانی دست یافته‌ است.

در این دوره ریاست هیات مدیره بر عهده وَلی دی دانکر از کشور بلژیک و ریاست هیات داوران جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ بر عهده پاتریشیا آلدانا از کشور کانادا خواهد بود.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان سازمان ناسودبر و مستقلی است که در سال ۱۹۵۳، به منظور بهبود کیفیت کتاب‌های کودکان و نوجوانان، گسترش کتابخانه‌های مربوط به آن‌ها، و ایجاد تفاهم میان نسل جوان کشورهای مختلف از طریق کتاب، در شهر زوریخ سوئیس بنیان نهاده شد. این دفتر در حال حاضر ۷۴ عضو در سراسر جهان دارد. انتخاب اعضای هیات مدیره هر دو سال یک بار در مجمع عمومی IBBY از میان کاندیداهای دفاتر ملی، در خلال کنگره ادبیات کودکان انجام می‌شود.

شورای کتاب کودک بعد از سال‌ها این دوره نماینده‌ای را برای حضور در هیات مدیره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان معرفی کرد. پیش‌تر لیلی ایمن (آهی) و نوش‌آفرین انصاری در هیات مدیره دفتر بین‌المللی حضور داشتند.