برکناری یابازنشستگی؛مسئله این نیست/خداحافظی مقتدایی محترمانه نبود

برکناری یابازنشستگی؛مسئله این نیست/خداحافظی مقتدایی محترمانه نبود

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – علی نواصر: ۱۶ جابه جایی در سطح فرمانداران، بخشداران و مدیران ستادی استانداری خوزستان از ابتدای هفته جاری تاکنون کافی بود

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – علی نواصر: ۱۶ جابه جایی در سطح فرمانداران، بخشداران و مدیران ستادی استانداری خوزستان از ابتدای هفته جاری تاکنون کافی بود که وزارت کشور وارد عمل شود و حکم بازنشستگی استاندار خوزستان را صادر کند و در کمال بی خبری و بدون اطلاع قبلی با حضور مقیمی معاون وزیر کشور وی را تودیع و معاونش را جانشین وی کند.

اصولا بازگشت دوباره مقتدایی در ساختمان ذوزنقه ای شکل استانداری خوزستان همواره با حاشیه همراه بوده است. چه آن روزی که گفت حاضر به پذیرش استانداری و بازگشت به کلاس اول نیست ولی در نهایت استاندار خوزستان شد تا همین هفته که طوفانی از جابه جایی و تغییرات را در سطح دستگاه های زیر مجموعه خودش راه اندخت و دامنه اعتراض علیه خود را به ساختمان وزارت کشور رساند، مقتدایی همیشه خبر ساز بود.

مقتدایی در کنار همه اعتراضاتی که از سوی برخی مسئولان به عملکردش صورت می گرفت ولی محبوب مردم بود و خوزستانی ها از تصمیم های ناگهانی و تاریخی وی استقبال کردند که نمونه بی نظیر آن را می توان در دادن مجوز برای تردد خودروهای پلاک اروندی در کل استان خوزستان مثال زد. این اقدامش باعث رضایتمندی بی سابقه ای در بین مردم شد ولی همین موارد همیشه باعث می شد زیرآب مقتدایی نزد وزیر کشور و رئیس جمهور زده شود.  

مرد چالش های تاریخی خوزستان که همیشه با لطیفه های دسته اولش، حاضران در جلسات را وادار به قهقهه می کرد و برای آمدن به استانداری خوزستان با اصرار فراوان دولت روحانی مواجه شد و حتی در مقاطعی برای آنها ناز هم می کرد، شاید هیچگاه فکر نمی کرد که به صورت شبانه برکنار و صبح زود مراسم تودیعش برگزار شود.

آن روزی که مقتدایی در فصل تابستان به کت خداحافظی می کرد، هنگام بازدید از مجتمع پرورش ماهی، شیلنگ آب را گرفت و همه مدیران و خبرنگاران را خیس کرد و نشان داد که یک استاندار خاص و با رفتاری دوست داشتنی است اما برخی مواقع تصمیماتی که اتخاذ می کرد و تا پایان برای عملی کردن آنها وقت می گذاشت، از او یک چهره قاطع نیز ساخته بود.
 
مصوبه آزادسازی توقف و تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرهای خوزستان که بدون عوارض خاصی وارد کشور می شوند و قیمت بسیار مناسبی دارند از چالشی ترین تصمیم های دوران مدیریت مقتدایی در استانداری بود و باعث شد وی هر از چندگاهی با وزارتخانه های صنعت، اقتصاد و کشور و دیوان عدالت اداری در خصوص قانونی بودن یا نبودن مصوبه اختلاف نظر شدید پیدا کند ولی در نهایت وی با قاطعیت از تصمیم خود دفاع کرد و اجازه نداد خللی در تردد این خودروهای در خوزستان پیش بیاید.

این در حالی است که از همان لحظه پخش شدن خبر جابه جایی استاندار خوزستان، افرادی که خودروهای پلاک اروندی را با قمیت های بالا خریداری کرده بودند، ترس و دلهره تمام وجودشان را فرا گرفته است. تکلیف تردد خودروهایی که با پلاک آبی رنگ به سراسر خوزستان می روند چه می شود و آیا استاندار آینده خوزستان توان و قدرت مقتدایی برای مقابله با دستگاه ها و وزارتخانه های قدرتمندی که مخالف تردد این نوع خودروها در کل خوزستان هستند را دارد یا خیر؟

مقتدایی در مدتی که استاندار خوزستان بود نشان داد مرد تصمیم های بزرگ و چالشی است. در همان روزهای اول گفت که یک فرماندار زن را در خوزستان منصوب می کند اما هر چند موفق به این کار نشد ولی ناگهان هشت زن را به عنوان بخشدار معرفی کرد و از همان روزها بود که ساز مخالفان علیه مقتدایی کوک شد.

بر این اساس تصمیم آن زمان مقتدایی، مریم عیوض زاده بخشدار مرکزی اهواز، سحر احمدی آرپناه بخشدار مرکزی لالی، اعظم شنبدی بخشدار مرکزی هندیجان، بلقیس حسینی بخشدار مرکزی ماهشهر، حمیده آلبوعشیره بخشدار مرکزی خرمشهر، بتول سعیدی زاده بخشدار مرکزی آبادان، لیلا مسحنه بخشدار مرکزی شهرستان شوش و معصومه خنفری بخشدار مرکزی کارون شدند ولی همزمان انتقادهای تندی علیه وی آغاز شد.

اما اوج خبر های  حاشیه ای علیه مقتدایی در ابتدای هفته جاری رقم خورد و او در یک روز دست به ۶ انتصاب زد. در روز دوم یعنی یکشنبه سه جابه جایی و روز سوم یعنی دوشنبه هم دست به هفت جابه جایی دیگر زد. قرار بود امروز و تا پایان هفته نیز این روند تداوم داشته باشد که مخالفت ها علیه تصمیم استانداری خوزستان از گوشه و کنار و حتی از سوی منتخبان که هنوز ردای نمایندگی را به تن نکرده بودند نیز آغاز شد.

روز گذشته بود که مقیمی آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و همه این جابه جایی را حق مسلم مقتدایی دانست. معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه تغییر فرمانداران در خوزستان یک امر عادی است، گفت:  استاندار خوزستان می‌تواند از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند.

محمدحسین مقیمی در پاسخ به این سئوال که با توجه به تغییر فرمانداران در استان خوزستان آیا تغییر استانداران و فرمانداران در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، گفت: تغییر استانداران و مدیران همیشه در دستور کار وزارت کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت ممکن است تغییر و جابه‌جایی داشته باشیم، در مورد تغییرات در استانداری خوزستان گفت: چند نفر از فرمانداران این استان جابه‌جا شده‌اند، البته تاکنون در این مورد با وزارت کشور صحبتی نشده است، اما استاندار می‌تواند از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند.

اما هنوز چند ساعتی از این مصاحبه مقیمی که آب پاکی را روی دست مخالفان ریخته بود، نگذشته بود که شبانه به معاون وزیر دستور داده شد که صبح زود به خوزستان سفر کند تا در اقدامی شوک آور مقتدایی را تودیع و فرج الله خبیر معاون سیاسی وی را به عنوان سرپرست استاندار خوزستان معارفه کند.

در اینگونه شرایط هیچ اسمی غیر از «برکناری» نمی توان برای اینگونه جابه جایی گذاشت ولی مسئولان وزارت کشور اصرار داشتند که جابه جایی مقتدایی را بازنشستگی به درخواست خودش عنوان کنند. اما اگر واقعا اینگونه بود که مسئولان وزارت کشور می گفتند باید شرایط محترمانه تری برای تودیع مقتدایی در نظر گرفته می شد و اینکه او بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته تودیع شود در حالیکه روز قبل از آن خبرنگاران برای نشست خبری وی دعوت شده بودند نشانه هایی از وجود اختلاف نظرهای شدید در این زمینه دارد.

در همان زمان که استاندار خوزستان پشت درهای بسته در حال تودیع بود، قائم مقام وزسر كشور از موافقت عبدالرضا رحمانس فضلس با بازنشستگس عبدالحسن مقتداسس استاندار خوزستان خبر داد و گفت: فرج الله خبسر معاون سساسس و اجتماعس استاندارس خوزستان تا زمان تعسسن استاندار جدسد به عنوان سرپرست استاندارس منصوب شد.

حسسنعلس امسرس افزود: بركنارس در كار نسست، استاندار خوزستان مدت ها قبل درخواست بازنشستگس كرده بود اما وزسر كشور به دلسل شراسط انتخابات با اسن موضوع مخالفت كرد. با توجه به اصرار استاندار خوزستان با بازنشستگس وس موافقت و با حكم وزسر كشور به عنوان مشاور وس منصوب شد.

روابط عمومی استانداری خوزستان هم در خبری اعلام کرد که «دکترعبدالحسن مقتدایی در فروردین ماه امسال استعفای خود را تقدیم به وزارت کشور کرده بود که روز گذشته مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفت».

به هر حال قبول اینکه جابه جایی در استانداری مهمی مثل خوزستان صرفا یک موافقت با استعفا بوده، خیلی خوشبیانه است ولی برخی محافل اعلام کرده اند که اختلاف نظر شدید وزارت کشور و مقتدایی بر سر موضوع جابه جایی گسترده و عدم عقب نشینی مقتدایی از مواضعش در این خصوص باعث صدور حکم بازنشستگی شبانه استاندار خوزستان شده است تا روند شتابان جابه جایی در سطح زیر مجموعه های استانداری خوزستان متوقف شود.

اکنون خیلی از فرمانداران که منتظر صدور حکم خود برای رفتن به شهرستان های دیگر بوده اند و سمت قبلی خود را از دست داده بودند در بلاتکلیفی باقی خواهند ماند و باید منتظر روزهای آینده باشند که طوفان تغییراتی که مقتدایی آغازگر آن بود آنها را به کدام سمت خواهد برد.

واقعیت این است که خوزستان به آرامش نیاز داشت ولی مقتدایی مرد آرامش پذیری نبود اما او استاندار خوبی برای استان بود و توانست با قاطعیت کارهای ماندگاری برای استان خودش انجام دهند هر چند مخالفان او این را قبول ندارد ولی زمان ثابت می کند که مقتدایی مرد لبخندهای زیبا و تصمیم های خشن بود که استان به چنین شخصیتی به شدت نیاز داشت.