تحقق عدالت جنسیتی در گروی حضور برابر اندیشه‌هاست

تحقق عدالت جنسیتی در گروی حضور برابر اندیشه‌هاست

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، مهین سهرابی در پاسخ به اینکه آیا رسانه می تواند در بازنمایی هویت درست زنان نقش موثری ایفا کند، گفت: با توجه به اینک
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، مهین سهرابی در پاسخ به اینکه آیا رسانه می تواند در بازنمایی هویت درست زنان نقش موثری ایفا کند، گفت: با توجه به اینکه رسانه آینه انعکاس دهنده واقعیت هاى یک جامعه است مى تواند در بازنمایی درست هویت زن نیز نقش موثرى داشته باشد اما نباید به مصداق تصویر در آینه، این تصویر معکوس باشد بلکه باید تصویرى حقیقی از هویت زن را ارائه کند.

سهرابی در خصوص برقراری عدالت جنسیتی بیان داشت: بدون تردید رسانه نقش بسزایی در تمامى ابعاد فرهنگ سازى و اجتماعى دارد، و قطعا اگر بخواهیم بنیان های فکرى که منجر به حفظ حرمت و شأن انسانی زن  شود تا در نهایت عدالت جنسیتى فراهم اید را مورد توجه قرار دهیم، رسانه اولین و مهمترین جایی خواهد بود که به این مهم می پردازد لذا این فقط یکى از گزینه هاست و براى نیل به این هدف سازوکارهاى دیگرى نیز لازم است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه مى تواند بستر مناسبى برای گفتمان عدالت و توسعه باشد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه توسعه نیاز به گسترش مرزهای اندیشه و حضور ایده هاى متنوع و سازنده دارد، اعتدال نیز وقتى تحقق یافتنى است که امکان حضور برابر افکار و بیان عقاید فراهم باشد و رسانه به دلیل بزرگى و پرشمار بودن جامعه ی هدف و مخاطب ، به شرط تاکید بر موضوع زن ، امکان حضور و بروز   افکار و برقرارى گفتمان عدالت بنیان ِ توسعه محور را در این رابطه فراهم مى سازد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: رسانه ماهیتاً به لحاظ اجتماعى از ظرفیت بالایی برخوردار است، و یکى از ظرفیت ها،ایفای نقش دیده بان بودن است و از این حیث مى تواند بازنمایی زوایاى پیدا و پنهان جامعه را هدف قرار داده و در توسعه متوازن جنبه هاى گوناگون زندگى اجتماعى نقش مؤثرى داشته باشد.

وی درباره کارکرد رسانه در حوزه خانواده اظهار کرد: متاسفانه برخى از تولیدات رسانه اى در حوزه خانواده گاه نه تنها مفید نبوده اند، بلکه نقش منفى نیز داشته اند؛ چه بسیار خانواده هایی که بدلیل عملکرد بد رسانه ها آسیب هاى جدى دیده اند.حال آنکه  نقش اموزشی رسانه مى تواند در انسجام خانواده و ساختار سلامت آن بسیار کارساز باشد.

سهرابی یادآور شد: معرفى فضاى مناسب و مستعد رشد و راهکارهاى اجرایی و قابل دسترس آن چیزى است که رسانه مى تواند براى ترغیب مخاطبین خود بکار ببندد، حال اگر موضوع  را جنسیتى کنیم و بگوییم فقط براى زنان و حضورشان عرصه را چگونه باید ساخت؟ قطعا حذف بعضى شرایط و موقعیتها و تقویت برخی دیگر مطرح مى شود ، که اینگونه تا حدى موضوع هنجارى خواهد شد  .

وی تصریح کرد: ترغیب زنان به حضور فعال در جامعه شرط اولش در نظرداشتن تنوع جامعه زنان و انتظارات و توانایی ها و علائقشان است، و رسانه اى موفق است که در تولیدات خود به این تنوع توجه داشته باشد.

وی در مورد نقش جشنواره"زن، خانواده و رسانه" در ترغیب رسانه ها به بازنمایی درست  هویت زنان گفت:  عملکرد جشنواره ها و کنفرانس ها تاکنون چنان بوده است که تاکنون جامعه نسبت به انها بى اعتنا بوده ، به نظر من یک جشنواره براى کسب موفقیت واقعى باید دست به دگرگونى بزند یعنی باید از کلیشه خارج شده و ابتکار عمل را افزون سازد و اینگونه خروجی آن مورد توجه مردم قرار می گیرد .

انتهای پیام/

http://fna.ir/AISBE2