تعطیلات زمستانی مدارس در دولت به  تصویب رسید

تعطیلات زمستانی مدارس در دولت به تصویب رسید

اجتماع > آموزش - آنچه تابستان امسال از سوی سازمان محیط‌زیست با عنوان «احیای تعطیلات زمستانی مدارس» پیشنهاد شده بود، سرانجام در دولت ت
اجتماع > آموزش - آنچه تابستان امسال از سوی سازمان محیط‌زیست با عنوان «احیای تعطیلات زمستانی مدارس» پیشنهاد شده بود، سرانجام در دولت تصویب شد.

موضوع ساماندهي تعطيلات مدارس و بازگشت تعطيلات زمستاني در همه سال هاي گذشته به صورت پراكنده مطرح بود اما تير ماه گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه براي امسال تعطيلات 2هفته اي، 3هفته اي و حتي يك ماهه هم پيشنهاد شده موضوع را دوباره داغ كرد. به اين ترتيب تعطيلات زمستاني مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفت. حالا و در تازه ترين خبر رئيس سازمان محيط زيست گفته است: «يكي از اقدامات مهم در بحث آلودگي هوا اصلاح بحث تعطيلات است كه نظر گروه هاي مختلف كارشناسي را از دولت و ساير كارشناسان دريافت كرديم تا بتوانيم تعطيلات آموزش و پرورش را توزيع كنيم. در همين زمينه دولت لايحه اي را در زمينه اصلاح تعطيلات و تقويم آموزشي مدارس كشور با رويكرد حفظ سلامت دانش آموزان و با توجه به اقليم مناطق مختلف كشور تصويب كرد كه خوشبختانه به تصويب هيأت وزيران هم رسيد. اين مصوبه در راستاي تحقق برنامه جامع كاهش آلودگي هواي كلانشهرها و به درخواست سازمان محيط زيست انجام شد.»

معصومه ابتكار كه در نشستي خبري در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست شركت كرده بود، بعد هم تأكيد كرد: «اگر تعطيلات زمستاني داشته باشيم مي توانيم فشار آلودگي هوا را در كلانشهرها در ماه هايي مانند دي كاهش دهيم. 26بهمن ماه اين موضوع به تصويب هيأت وزيران رسيد و براي مجلس ارسال شد. طي اين لايحه خواسته شده تا اختيار تعطيلات مدارس به دولت داده شود.»

  • كدام تعطيلات كم مي شود؟

آنچه خانم ابتكار حالا از تصويب آن در دولت خبر داده پيش تر در بدنه دولت هم بلاتكليف بود. چه اينكه در نخستين روزهاي طرح آن وزير وقت آموزش و پرورش درباره آن چنين اظهارنظر كرد: «تعطيلي 2هفته اي مدارس يك پيشنهاد است و بايد در كميته مشتركي امكان اجرايي شدن اين مسئله بررسي شود و هر زمان به نتيجه رسيديم، اعلام مي كنيم.» مسئولان آموزش و پرورش البته هرگز در اين باره اظهارنظر رسمي نكردند اما تأييد آن در دولت، يعني اينكه آموزش و پرورش هم با موضوع موافق است. البته حالا بايد منتظر تصميم گيري براي جزئيات پيگيري و اجراي اين موضوع بمانيم؛ اينكه از چه تعطيلاتي كم و به جاي آن تعطيلات زمستاني احيا شود، محل اختلاف است. براساس طرح كلي اعلام شده قرار است تعطيلات تابستاني كم شود اما عده اي از كارشناسان مانند دبيركل شوراي عالي آموزش وپرورش معتقدند بايد بخشي از تعطيلات نوروزي با تعطيلات زمستاني جابه جا شود. مهدي نويدادهم مي گويد: «در مقايسه با تعطيلات تابستاني و نوروزي بايد ساماندهي تعطيلات عيد در اولويت قرار بگيرد؛ چون افزون بر مضراتي كه براي نظام آموزشي دارد، كل كشور را نيز درگير و براي مدت زماني گاهي بيشتر از 2هفته به تعطيلي مي كشاند.»

  • گام نهايي براي اجرا

با اين همه شيوه اجرا هر چه كه باشد فعلا موضوع اول نيست. آنچه در دولت تصويب شده بايد براي نهايي شدن به مجلس برود و به تأييد نمايندگان هم برسد؛ چراكه تغيير در تقويم آموزشي از وظايف نمايندگان است. سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز كه از ديگر موافقان كاهش تعطيلات نوروزي است، مي گويد: « در ايام نوروز ظاهراً مدارس 2 هفته تعطيل هستند، اما اين تعطيلي در واقع بيشتر است. بنابراين بايد رسيدگي به اين موضوع با اولويت دنبال شود. به هر حال در نهايت اين موضوع بايد در مجلس مطرح شود و به تصويب نمايندگان برسد.»

به هر حال حالا تعطيلات زمستاني يك گام به بازگشت دوباره نزديك شده است. البته علاوه بر سازمان محيط زيست، پليس و سازمان ميراث فرهنگي نيز خواستار ساماندهي تعطيلات هستند. كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي معتقدند كه توزيع تعطيلات در طول سال مي تواند به توزيع گردشگري منجر شود و پليس اصرار دارد براي كمتر شدن بار ترافيكي جاده ها در نوروز، بايد بخشي از تعطيلات عيد به روزهاي ديگر سال منتقل شود.