توصیه‌های پدرکویرشناسی ایران برای دستیابی به آسمان آبی

توصیه‌های پدرکویرشناسی ایران برای دستیابی به آسمان آبی

پروفسور پرویز کردوانی، در گفت‌و‌گو با همشهری «کمپین آسمان آبی، زمین پاک» را گامی برای دستیابی به محیط‌زیست سالم عنوان کرد و گفت: ما باید یاد بگیریم زب

توصیه‌های پدرکویرشناسی ایران برای دستیابی به آسمان آبی دیدگاه > ایران - پروفسور پرویز کردوانی، در گفت‌و‌گو با همشهری «کمپین آسمان آبی، زمین پاک» را گامی برای دستیابی به محیط‌زیست سالم عنوان کرد و گفت: ما باید یاد بگیریم زباله کم تولید کنیم زیرا زباله علاوه بر آلوده‌کردن محیط‌زیست باعث افزایش مصرف آب هم می‌شود.

 اين چهره ماندگار علمي با تأكيد بر اينكه طبيعت ديگر توان و ظرفيت انبوه زباله‌ها را به شيوه موجود ندارد، تصريح كرد: با توجه به اينكه زباله‌ها ذيل 2دسته تر و خشك تقسيم مي‌شوند، بايد توليد‌كنندگان و عرضه‌كنندگان محصول تلاش كنند محصولاتي را در اختيار مصرف‌كننده قرار دهند كه با كيفيت باشد. به‌عبارت ديگر، اگر محصولات تر مثل ميوه‌ها به شيوه ارگانيك توليد و عرضه شود، بديهي است كه دورريز بسيار كمتري خواهد داشت و درنتيجه باعث كاهش توليد زباله مي‌شود.

پدر كويرشناسي ايران تصريح كرد: نحوه حمل محصول و كالا در توليد زباله اثر‌گذار است. براي نمونه، بسياري از محصولات تره‌بار حين حمل تبديل به زباله مي‌شود. اما دكتر كردواني توصيه ديگري هم دارد. او مي‌گويد: شهروندان در موقع خريد دقت كنند به اندازه نياز خود خريد كنند. در واقع وي رعايت الگوي خريد و الگوي مصرف را 2عامل مهم در كاهش زباله مي‌داند.

اين استاد دانشگاه در ادامه بر نحوه استفاده صحيح از زباله‌ها تأكيد مي‌كند. او معتقد است كه اگر شهروندان به سلامت خود و محيط‌زيست اهميت مي‌دهند بايد براساس الگوهايي كه سال‌هاست در جهان رعايت مي‌شود، زباله‌هاي خود را در خانه تفكيك كنند. كردواني گفت: تفكيك زباله چند ماهي است با تلاش شهرداري و فرهنگ‌سازي در گرمسار رعايت مي‌شود.

دفن صحيح زباله در مرحله نهايي قرار دارد. به گفته وي، با توجه به ارزش زباله ضروري است زباله‌ها بازيافت شود و آن دسته از زباله‌ها كه قابليت بازيافت ندارد به شيوه بهداشتي دفن شود. اين استاد ممتاز دانشگاه براي دستيابي به آسمان آبي هم مي‌گويد: در آلودگي هوا گاه انسان مقصر است و گاه طبيعت. براي نمونه در اواخر پاييز به‌دليل وارونگي دما و سردشدن زمين، آلودگي ايجاد مي‌شود و از آنجايي كه همه درختان خزان‌زده هستند، ضروري است با كاشت درختاني نظير كاج كه در اين فصل سبز هستند با پديده وارونگي دما مقابله شود.

دكتر كردواني در ادامه به سهم قابل توجه انسان در آلودگي هوا اشاره و تصريح مي‌كند: حذف ماشين‌هاي فرسوده از چرخه حمل‌ونقل، ارتقاي استاندارد خودرو، موتورسيكلت و ارتقاي كيفيت سوخت نقشي كارساز در كاهش آلودگي دارد. درعين حال، رعايت فرهنگ استفاده از خودرو گزينه‌اي است كه مي‌تواند تا حد قابل توجهي مانع از آلودگي هوا شود. براي نمونه، بسياري از شهروندان با خودرو به پارك مي‌روند تا ورزش كنند. علاوه بر اين، براي هرخريدي از خودرو استفاده مي‌كنند. رعايت نكردن فرهنگ عبور و مرور از سوي رانندگان و عابران پياده در معابر شهري از ديگر مواردي است كه به آلودگي دامن زده است. اينها مشكلاتي است كه با كمك تك‌تك شهروندان قابل رفع است؛ كافي است اراده آن وجود داشته باشد.