دولت به جای خواهش از آمریکا شروط و جدول زمانی تعیین کند

دولت به جای خواهش از آمریکا شروط و جدول زمانی تعیین کند

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به خواهش رئیس جمهور از طرف آمریکایی برای اجرای برجام اظهار داش
مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به خواهش رئیس جمهور از طرف آمریکایی برای اجرای برجام اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در برجام این است که تعهدات طرف ایرانی مشخص، نقد و مبتنی بر راستی آزمایی و حتی پیش از انجام تعهدات طرف مقابل بوده است در حالی که تعهدات طرف مقابل مبهم و فاقد تضمین عینی بوده و از این رو تعهدات در برجام متوازن نیست.

محمدی ادامه داد: آقای روحانی و دوستان شان ابزاری جز درخواست و گله از آمریکا برای اجرای تعهداتشان ندارند و این یک اشکال ساختاری مربوط به برجام و دیپلماسی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به دلیل عدم تقارن و عدم توازنی که در برجام وجود دارد تنها یک راه برای اجرای تعهدات طرف مقابل وجود دارد، گفت: طرف مقابل باید احساس کند که اصل توافق در خطر است و امکان بازگشت ایران به مرحله ماقبل توافق وجود دارد.

وی با تاکید براینکه متاسفانه چنین رویکردی مشاهده نمی شود و دولت تلاش می کند که امتیازات اضافی واگذار کند تا طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل کند، یادآور شد: با این وضعیت شرایط روز به روز بدتر خواهد شد و آمریکا بیشتر به این نتیجه می رسد که دولت یازدهم فاقد ابزاری برای وارد کردن فشارهای واقعی به طرف های غربی برای اجرای تعهداتشان است.

محمدی تصریح کرد: دولت باید شروطی را مقرر و جدول زمانی اعلام کند که براساس آن در صورت عدم عمل آمریکا به تعهداتش در یک بازه زمانی مشخص، برخی از تعهدات کلیدی ایران در برجام به وضعیت ماقبل برجام بازگردد و این را باید علنا و رسما اعلام کنند تا تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/K06H2O