شاعران باید به موضوع وحدت در آثارشان توجه داشته باشند

شاعران باید به موضوع وحدت در آثارشان توجه داشته باشند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی با بیان اینکه وحدت از اصولی‌ترین موضوعات بین مسلمانان است،

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی با بیان اینکه وحدت از اصولی‌ترین موضوعات بین مسلمانان است، اظهار کرد: تمام ضربه‌ای که جامعه اسلامی خورده، به خاطر عدم توجه به اصل وحدت بوده است. تمام تلاش استعمار در این راه بوده که وجوه تمایز و تفرقه مسلمانان را پیدا کند و آن ها را پررنگ سازد؛ در حالی که ما وجوه اشتراک فراوانی داریم. به‌ویژه شیعه و سنی که هر دو مسلمان، موحد و محب اهل بیت (ع) و در اصول و فروع هم‌عقیده هستیم.

وی ادامه داد: هر فردی در جامعه باید در حد توان خود برای اشاعه مضامینی همچون وحدت تلاش کند و شاعران هم باید به موضوع وحدت در آثارشان توجه داشته باشند. تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سال‌های اخیر به توجه شاعران به موضوع وحدت و سرودن شعر در این زمینه بوده است.

اخلاقی با اشاره به اینکه شاعران، به‌ویژه شاعران آیینی در زمینه وحدت اسلامی باید به ۲ نکته توجه داشته باشند، عنوان کرد: نکته نخست اینکه در شعرهای خود به‌ویژه شعرهای آیینی که درباره اهل بیت (ع) می سرایند، مسائلی را مطرح نکنند که موجب اختلاف شود. یکی از این مسائل این است که از غلو بپرهیزند. غلو در شعر مذهبی علاوه بر این که گناهی در حد و اندازه کفر است، دستاویز گروه‌های وهابی و تکفیری می‌شود و همچنین دشمنان اسلام، از آن برای تشدید اختلاف بین مسلمانان استفاده می‌کنند.

این شاعر کشور خاطرنشان کرد: همچنین در شعرها از طرح برخی مسائلی که برای برادران اهل تسنن ناخوشایند است و وحدت را خدشه دار می‌کند پرهیز کنند.

وی همچنین گفت: در موضوع وحدت باید شعر سرود؛ چرا که شعر وحدت، شاخه‌ای از شعر آیینی است و تاثیر بسیاری دارد و پرثمر است. شاعران باید نقاط اشتراک بین مسلمانان را پیدا و این نقاط را پررنگ کنند و در شعر جلوه دهند. این جزو چیزهایی است که امروز در جامعه ما مورد نیاز است.

اخلاقی با تاکید بر اینکه سمت و سوی جامعه مذهبی در مسائل سوگ، عزا و ماتم است، عنوان کرد: باید بیشتر به مسائل معرفتی توجه شود و در اوج شخصیت‌هایی که باید به آن‌ها پرداخته شود، وجود گرامی پیامبر اسلام (ص) است. ایشان گل سر سبد عالم خلقتند و در قله آفرینش قرار دارند و متاسفانه کمتر به این شخصیت بزرگ پرداخته شده است؛ به‌جز سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال پیامبر اعظم (ص) معرفی شد و در این زمینه کار فرهنگی صورت گرفت و شعرها و فعالیت های ادبی به این سمت و سو رفت؛ ولی ما کمتر در این زمینه کار کرده ایم.

وی تصریح کرد: این عدم توجه به خاطر این است که هم صداوسیما و رسانه‌ها و گویندگان مذهبی، وجه سوگ و ماتم را درمورد اهل بیت(ع) پررنگ کردند و البته در این زمینه افراطی صورت نگرفته، بلکه در سوی دیگر و در جهت معرفی بزرگان اسلام و پیامبر(ص) کم کاری شده است.

این شاعر اظهار داشت: درباره زندگی و سیره پیامبر (ص) کتاب‌های فراوان و ارزشمندی داریم. از جمله کتاب «سنن نبی» که درباره سیره ایشان است. «فروغ ابدیت» که اثری تاریخی بود و کتاب‌های متعدد دیگری در این زمینه داریم. در زمینه جایگاه پیامبر در عالم خلقت و شخصیت ایشان می توان به کتاب‌های منثور و همچنین کتاب‌هایی که پیامبر را با زبان شعر معرفی می‌کنند، مراجعه کرد. این مضامین هم در آثار گذشتگان ادبیات کشورمان فراوان است. اگر به قله‌های شعر فارسی توجه داشته باشیم، کسانی مانند سعدی، نظامی، سنایی و ... همه شعرهایی برای پیامبر (ص) و در راستای وحدت دارند. آثار این بزرگان را باید مورد مطالعه قرار داد و به طور قطع در لابه‌لای این آثار به نکات عمیق و دقیقی درباره شخصیت پیامبر دست پیدا خواهیم کرد.

گفتنی است فاصله میان ۱۲ربیع‌الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الأول که تاریخ ولادت رسول‌الله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی (ره)، به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شده است.