ماهیت علوم در حال تغییر است/ تبدیل روانشناسی به یک حوزه تجربی

ماهیت علوم در حال تغییر است/ تبدیل روانشناسی به یک حوزه تجربی

به گزارش خبرنگار مهر، سید کمال خرازی ظهر امروز پنجشنبه در همایش مغز و شناخت که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد،

به گزارش خبرنگار مهر، سید کمال خرازی ظهر امروز پنجشنبه در همایش مغز و شناخت که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در این زمان حوزه روانشناسی از حالت علوم تک رشته ای تغییر یافته و موضوعیت بین رشته ای پیدا کرده و قسمتی از علوم اعصاب و تصویربرداری مغز محسوب نمی شود.

وی افزود: با توجه به تغییراتی که در دانش و فناوری رخ داده، ماهیت علوم و به ویژه بخش روانشناسی در حال تغییر است و همین موضوع سبب شده تا کارکردهای مختلفی پیدا کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ایران تصریح کرد: روانشناسی به یک حوزه تجربی تبدیل شده و تنها تحلیل رفتارهای انسانی محسوب نمی شود؛ در بخش تحلیل مسائل اجتماعی نیز با پدیده های پیچیده ای روبرو هستیم.

خرازی با بیان اینکه علوم اجتماعی و روش های کیفی و دانش رایانه به کمک ما برای شناخت رفتار انسان آمده اند گفت: علوم شناختی صرفا روانشناسی نیست و تعامل رشته های مختلف برای درک و شناخت کارکرد ذهن و مغز محسوب می شود.

وی با اشاره به نظرسنجی های صورت گرفته در ایران به عنوان یک ابزار شناختی و تحلیلی برای ارزیابی رفتارها و تصمیمات مردم و صحت آنها با توجه به روحیات خاص ایرانی ها اضافه کرد: در جامعه کنونی ما مردم در ارائه نظرات حقیقی خود در نظرسنجی ها رو در بایستی دارند و حرف مورد نظر خود را در نظرسنجی ها نمی گویند.

خرازی ادامه داد: این گرایش بین رشته ای در دنیا به شدت ترویج می شود و برای شناخت رشته ها از آن استفاده می شود و امیدواریم در دانشگاه های ایران نیز ترویج پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: باید بین دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وزارت علوم ارتباط برقرار شود و این دو نهاد از حالت صرف دپارتمان سازی خارج و مسئله محور شوند و همگام با دانشگاه های پیشرفته جهان در این مسیر حرکت کنند.