واردات 143 هزار تنی صنایع چاپی به کشور/ روزنامه خاطره می‌شود

واردات 143 هزار تنی صنایع چاپی به کشور/ روزنامه خاطره می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمودرضا برازش بعد از ظهر امروز در جلسه ای با معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران و جمعی از چاپخانه داران اس
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمودرضا برازش بعد از ظهر امروز در جلسه ای با معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران و جمعی از چاپخانه داران استان، اظهار کرد: گردش مالی در صنعت چاپ فراتر از 700 میلیارد دلار شده است.

وی با اشاره به اینکه در خاورمیانه جایگاه حدود 5 یا 6 را در صنعت چاپ داریم، افزود: عدد تاثیرگذاری ما در چاپ خاورمیانه یک رقمی است.

برازش با بیان اینکه ترکیه به تنهایی 40 تا 50 درصد گردش مالی صنعت چاپ خاورمیانه را در اختیار دارد، اضافه کرد: در جهان حدود پنج درصد اقتصاد در صنعت چاپ کتاب و حدود 12 تا 13 درصد به نشریات اختصاص یافته است که این روند رو به کاهش است.

وی با اعلام اینکه چاپ کل کتاب و نشریات در کشور کمتر از 30 درصد است، تصریح کرد: به مرور چاپ کاغذی نشریات رو به کاهش است.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در سال 2020 پیش بینی شده است که روزنامه در آمریکا خاطره می شود، گفت: همانطور که نوار کاست و نوار ویدئو برای ما خاطره شد روزنامه هم به این سمت هدایت می شود.

این مسؤول افزود: سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب، 50 هزار تن کاغذ برای کتاب غیردرسی و 120 میلیون تن برای کتاب درسی در کشور به چاپ رسید.

برازش با اعلام اینکه سال گذشته 143 هزار تن مجوز ورود کالاهای چاپی به کشور داده شد، خاطرنشان کرد: میزان مجوز ورود کالاهای چاپی در کشور بیشتر از کل کتاب های درسی و غیردرسی در کشور بوده است.

وی تنوع محصولات چاپی را زیاد دانست و افزود: در چاپ کتاب و نشریات مازاد ظرفیت در کشور داریم.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بخش چاپ پاکت و بسته بندی آب میوه های چند لایه وابسته هستیم، اظهار کرد: حواله های چند 100میلیونی در این بخش امضا می شود و تمایل داریم به سمت بانک داخل هدایت شود.

این مسؤول سابقه مازندران را در صنعت چاپ بیش از 20 سال دانست و ادامه داد: مازندران در حوزه چاپ و نشر از استان های ضعیف است.

برازش با اشاره به اینکه مازندران از نظر تولید مواد غذایی، بهداشتی، منابع انسانی و نزدیکی به پایتخت ظرفیت خوبی دارد، یادآور شد: بخش زیادی از مواد غذایی به صورت خام از استان خارج می شود و لازم است صنعت بسته بندی در مازندران که سبب اشتغال زایی و ارزش افزوده می شود رونق یابد.

وی با بیان اینکه لازم است به جای اینکه در مازندران سرمایه گذار خارجی در صنعت چاپ سرمایه گذاری کند مازندرانی بتوانند در این صنعت پیشرفت کنند، افزود: اگر مازندران آثار خوبی در این بخش دارد ما هزینه را می پردازیم تا در نمایشگاه های خارجی غرفه داشته باشند.

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید چرخش منطقی در صنعت چاپ داشته باشیم، گفت: 143 هزار تن واردات داشتیم در حالی که صادرات ما بسیار ضعیف بود و حدود 15 هزار تن است.

این مسؤول با بیان اینکه به دلیل تنوع صنعت چاپ آئین نامه ای در حال تدوین است تا در بخش ماشین آلات وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده داشته باشد و در بخش نرم افزاری و نوشتاری به وزارت ارشاد واگذار شود، افزود: در این حالت بخش اختیارات صنفی و صنعتی بیشتر می شود.

انتهای پیام/86006/ن40/

http://fna.ir/RSOEPR