چرا اعتراضات دانشجویان در آمریکا مهم است؟

چرا اعتراضات دانشجویان در آمریکا مهم است؟

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع اعتراضات دانشجویی در آمریکا، مبنی بر انتقاد به جنگ غزه و حمایت از مردم فلسطین چند روزی است که در صدر لیست اخبار مطبوعات

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع اعتراضات دانشجویی در آمریکا، مبنی بر انتقاد به جنگ غزه و حمایت از مردم فلسطین چند روزی است که در صدر لیست اخبار مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. این جنبش دانشجویی در مدت زمانه چند روزه گسترش قابل توجهی پیدا کرده است و از آن سو دولت آمریکا به کمک پلیس این کشور سعی دارد به هر نحو ممکن این صداهای اعتراضی را ساکت کرده و سرکوب حامیان فلسطین و غزه را عملی سازد. موضوع اعتراضات دانشجویی در آمریکا چیزی مسبوق به سابقه‌ای است، اما شاید بتوان این خیزش اخیر را از لحاظ اهمیت و گستره چیزی در حد جنبش دانشجویی ضدجنگ ویتنام دانست. در این باره با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تفاوت‌ها و تشابه‌ها

ابوالفتح در ابتدا گفت: جنبش اعتراضی ضدجنگ غزه با جنبش اعتراضی ضدجنگ ویتنام یک‌سری شباهت‌ها و از طرفی تفاوت‌هایی دارد. اول از این که هر دوی آن‌ها یعنی چه جنبش اعتراضی ضدجنگ غزه و چه جنبش اعتراضی ضدجنگ ویتنام خواهان صلح و آتش‌بس و به طوری کلی ضد جنگ بودند. اما این کلیت نسبت به دو جنبش مذکور دارای تفاوت‌هایی است که هم در محتوا و هم در صورت شکلی شاهدش هستیم.

وی افزود: از لحاظ شکلی باید گفت این جنبش هنوز با نقطه اوچ اعتراضات ضدجنگ دهه 60 نسبت به جنگ ویتنام فاصله دارد و گستره آن به اندازه جنبش دانشجویی ضدجنگ ویتنام نیست. در دهه60 یک جنبش فراگیر و بسیار گسترده‌تری را شاهد بودیم که حتی چند کشته را برجای گذاشت. این اعتراضات اخیر گرچه در قد و اندازه قابل توجهی هستند اما هنوز با آن گستره دهه 60 فاصله داشته و پلس آمریکا گرچه امروزه خشونت زیادی را از خود به نمایش می‌گذارد اما به خشنی برخورد نسبت به جنبش اعتراضی دهه 60 نیست.

او ادامه داد: از نظر محتوا هم باید گفته شود جنبش اعتراضی در قبال جنگ ویتنام هم اعتراض به خود جنگ به عنوان یک امر نامطلوب بود و هم نوعی مقاومت در برابر دولت که در سازوکار تصمیم‌گیری خود با وضع نظام وظیفه اعزام به ارتش را اجباری کرده بودند و دانشجویان نیز باید برای جنگ با ویتنامی‌ها به ارتش می‌پیوستند. به تعبیری آن جنبش دانشجویی مقاومت در برابر پیوستن اجباری به ارتش بود.

دلایل جنبش اعتراضی اخیر چیست؟

ابوالفتح گفت: اعتراضات امروزه در آمریکا توسط دانشجویان دغدغه حفظ جان آنان در قبال اعزام به ارتش نیست، بلکه اولا اعتراضی نسبت به جنایات اسرائیل است، ثانیا واکنشی نسبت به ارتباطات مالی اسرائیل و آمریکا و ثالثا مخالفتی نسبت به ارتباط علمی و دانشگاهی با مراکز علمی رژیم صهیونیستی است. این نیز آن تفاوت محتوایی نسبت به جنبش اعتراضی دهه 60 است.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: در حال حاضر امکان پیش‌بینی این موضوع که جنبش اعتراضی اخیر به گسترش اعتراضات ضدنگ ویتنام می‌رسد یا خیر نیست، احتمال دارد در آینده شاهد گسترده‌تر شدن آن باشیم. اما نکته مهم این است که بعد از جنگ ویتنام علی‌رغم وجود جنگ‌های بسیار برای آمریکا هیج جنبش ضد جنگی به اندازه این روزها فراگیر و گسترده نبوده است. حتی اعتراضات به جنگ عراق هم تا این سطح گسترش پیدا نکرده بود. یکی از عوامل شدت مخالفت با رژیم صهیونیستی توسط دانشجویان آمریکا آن اندازه و سطح جنایتی است که توسط اسرائیلی‌ها درحال وقوع است. ضمن اینکه روایت‌های دقیق و میدانی توسط شهروندخبرنگاران در رسانه‌ها نیز در افزایش نقد به سیاست جنگ بی‌اثر نبوده است.