کتاب آرامگاه‌های جنوب غرب ایران، خوزستان و مناطق همجوار منتشر شد

کتاب آرامگاه‌های جنوب غرب ایران، خوزستان و مناطق همجوار منتشر شد

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:کتاب آرامگاه‌های جنوب غرب ایران، خوزستان و مناطق همجوار به قلم علی سجادی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و
فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
کتاب آرامگاه‌های جنوب غرب ایران، خوزستان و مناطق همجوار به قلم علی سجادی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه کتاب آمده است در استان خوزستان 308 بنای آرامگاهی در بررسی اولیه شناسایی شدکه شماری از آنها به صورت برج های آرامگاهی منفرد و برخی دیگر در مناطق روستایی و شهری به صورت مجموعه ی ساخته شده اند.

این در حالی است که از میان 308 بنای آرامگاهی شناسایی شده در این استان، تعداد 30 بنای آرامگاهی که دارای مشخصه های معماری دوره های ایلخانی و تیموری و صفوی هستند انتخاب و مورد بررسی و مطالعه از لحاظ پلان، نوع پوشش و ویژگی های معماری ملی و بومی، نوع مصالح و تزیینات قرار گرفتند.

در ادامه آمده است؛ همه آثار یاد شده با بنای آرامگاهی هم عصر از استان لرستان و 6 بنای آرامگاهی از استان اصفهان و 4 بنای آرامگاهی از استان ایلام و 4 بنای آرامگاهی از استان چهارمحال و بختیاری مورد مقایسه تطبیقی واقع شدند.

این کتاب دارای چهار فصل است که در فصل نخست آن جغرافیای طبیعی و پیشینه تاریخی خوزستان و در فصل بعدی معماری بناهای آرامگاهی خوزستان و خاستگاه تاریخی بناهای آرامگاهی در دوره اسلامی توضیح داده شده است.

فصل سوم کتاب به بررسی بناهای آرامگاهی دوره ایلخانی و صوفی استان خوزستان و مناطق همجوار به تفکیک شهرستان پرداخته است.

فصل چهارم با عنوان تحلیل یافته ها و نتیجه گیری ضمن طرح مباحث فنی ساخت بناهای آرامگاهی نظیر گونه شناسی گنبد، نوع شناسی پلان و نقشه و روش های مختلف اجرای گنبد، به تحلیل یافته ها پرداخته و به این نتیجه رسیده است که معماری اسلامی خوزستان با حفظ اصول کلی معماری اصیل ایرانی، در طراحی پلان ها و فضای بناهای آرامگاهی و نوع گنبد و مصالح، تحت تاثیر عوامل زیست محیطی قرار گرفته است.