کتاب قرمز ایکوم به ایران نرسید

کتاب قرمز ایکوم به ایران نرسید

فرهنگ > میراث و تمدن - پروفسور هانس مارتین هینز، رئیس کمیته جهانی موزه‌ها در پاریس که برای نخستین بار به ایران سفر کرده است
فرهنگ > میراث و تمدن - پروفسور هانس مارتین هینز، رئیس کمیته جهانی موزه‌ها در پاریس که برای نخستین بار به ایران سفر کرده است صبح دیروز در نشستی با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد که کتاب قرمز این نهاد بین‌المللی درخصوص مقابله با قاچاق اشیای تاریخی به کشورهای عضو ایکوم و پلیس بین‌الملل اهدا شده است تا آنها با توزیع این کتاب به مقامات پلیس و مقابله با قاچاق از ورود اشیای تاریخی سرقت شده توسط قاچاقچیان اشیای تاریخی به کشورها جلوگیری و این اشیا را ضبط کنند.

به گزارش همشهري، به گفته رئيس كميته جهاني موزه‌ها (ايكوم)، تاكنون تعداد زيادي از اشياي تاريخي متعلق به افغانستان و عراق كه به‌دليل جنگ‌هاي داخلي در اين كشورها از موزه‌هاي آنها غارت شده و براي فروش به كشورهاي ديگر انتقال يافته بود با استفاده از كتاب قرمز ايكوم ضبط و به موزه‌هاي كابل و بغداد بازگردانده شدند. اگرچه او از انتشار كتاب قرمز ايكوم خبر داده اما در ايران درخواست تهيه اين كتاب به‌رغم درخواست كميته ملي موزه‌هاي ايران(ايكوم ايران) در پيچ و خم‌هاي اداري سازمان ميراث فرهنگي گرفتار شده است. رئيس كميته جهاني موزه‌ها در پاسخ به سؤال همشهري، درباره برنامه‌هاي ايكوم جهاني براي ايران و نحوه ارزيابي سالانه فعاليت‌هاي موزه‌اي كشورها گفت: ايكوم جهاني شوراي حاكم بر موزه‌هاي ديگر كشورها نيست و شبكه‌اي از كميته‌هاي ملي در جهان است كه هر كدام براساس شرايط كشور خود در حوزه فعاليت‌هاي موزه‌اي فعاليت مي‌كنند.

به گفته هينز، در برخي كشورها سازمان دولتي موزه‌ها فعاليت دارد و كميته ملي موزه‌ها نيز فعال است. اما برخي كشورها نيز سازمان دولتي موزه ندارند و تمام تصميم‌گيري‌ها در اين كشورها بر عهده كميته ملي موزه‌هاي آنهاست. او گفت: كميته‌هاي ملي، تخصصي و منطقه‌اي ايكوم در كشورها سالانه موظف به ارائه گزارش به كميته جهاني هستند. چون ايكوم جهاني قادر به ورود به كشورها براي ارزيابي فعاليت‌هاي آنها نيست به همين دليل كميته‌هاي ملي و منطقه‌اي اقدام به گزارش‌دهي سالانه به سازمان جهاني ايكوم مي‌كنند. وي همچنين به كد اخلاقي اين سازمان براي كشورها اشاره كرد و افزود: اين كد اخلاقي همان استاندارد جهاني ايكوم براي كشورهاست كه مشتمل بر رفتار پرسنل موزه‌ها با بازديدكنندگان، مالكيت معنوي و فكري اشيا و همچنين نحوه چيدمان اشيا در موزه‌هاست كه همه كشورهاي عضو موظف به رعايت آن هستند. به گفته او، به‌دليل وجود تعداد زياد موزه‌ها در كشورهاي جهان مثلا در آلمان با 6500موزه، در روسيه با 12هزار موزه و در آمريكا با 15هزار موزه، امكان ارزيابي فعاليت‌هاي موزه‌اي براي ايكوم جهاني در سرتاسر جهان وجود ندارد. وي افزود: 36هزار موزه از سرتاسر جهان در عضويت ايكوم جهاني هستند كه ارزيابي دقيق ايكوم از همه آنها غيرممكن است.