کور شدن تقاضا تنها راهکار مبارزه با قاچاق کالا / باید هر کاسبی از آتش قاچاق هراسان باشد

کور شدن تقاضا تنها راهکار مبارزه با قاچاق کالا / باید هر کاسبی از آتش قاچاق هراسان باشد

حسین دُر دبیر کمیسیون صنعت اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: با توجه به گستره مرزهای جغرافیایی ایران با کشور های
حسین دُر دبیر کمیسیون صنعت اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: با توجه به گستره مرزهای جغرافیایی ایران با کشور های همسایه در عمل جلوگیری از مبادی ورودی کالای قاچاق به کشور کاری بیهوده و عبث است.

وی افزود: در مرزهای شرقی ایران هم اکنون هزاران کیلومتر خندق حفر شده تا مانع از ورود قاچاق کالا و حتی مواد مخدر به کشور شود، اما در این زمینه توفیق چندانی حاصل نشده است.

به گفته این مقام مسئول با توجه به تاکید رهبر انقلاب اسلامی برای مبارزه با قاچاق باید در مقصد اقدام کرد، چرا که وقتی در عرضه و تقاضای کالای قاچاق همچنان عطش خرید وجود دارد و از آن طرف نمی توان در زمینه عرضه قاچاق اقدامی کرد، باید این تقاضا در مقصد کور شود.

دُر با تاکید بر اینکه باید مانع از رشد تقاضای کالای قاچاق در کشور شد، افزود: اگر در فروشگاه و یا مغازه‌ای کالای قاچاق دیده شد، باید بلافاصله مصادره و معدوم شود. در بخش فرهنگ استفاده از کالای داخلی نیز همچنان ضعف وجود دارد. این در حالی است که کشور کره جنوبی در دوره ای از زمان به لحاظ اقتصادی از کشور ایران عقب تر بود، اما اکنون همه مردم این کشور از محصولات کره‌ای استفاده می‌کنند. این کشور در یک دوره زمانی از بروز انحصار جلوگیری کرد، تا تولید کننده های کره‌ای بتوانند خود را با بازار های جهانی وفق داده و به این ترتیب به یکی از اصلی‌ترین بازیگران اقتصادی دنیا تبدیل شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران در مرز 12 هزار کیلومتری خود با کشور عراق از 14 گذرگاه مشترک برخوردار است که نمی توان از امکان ورود قاچاق در سراسر این مرز جلوگیری صد در صد کرد.

دُر رواج فرهنگ درآمد حلال در مبادی گمرکی کشور را لازمه تقویت نظارت در این حوزه عنوان کرد و افزود: کار فرهنگی انجام دادن با توجه به وسعت مرزهای خاکی و آبی ایران برای مبارزه با قاچاق به نوعی کد انحرافی است. در حال حاضر کالای قاچاق سراسر ایران را فرا گرفته و باید با اقدام و عمل به جنگ آن رفت.

وی ادامه داد: تنها راهکار باقیمانده در این زمینه امن کردن فضا برای تقاضای کالای قاچاق است. اگر کالای قاچاق از سوی ناظران و حاکمان کشور در لحظه مقابل چشمان تاجر و کسبه به آتش کشیده شود و در عین حال مشوق‌هایی همچون حق کشف را برای مجریان قانون و مردم جذاب کرد می‌توان امیدوار بود که تقاضای قاچاق کاهش یابد.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق تعاون ایران وجود یک پاسگاه دور افتاده در دل بیابان و یا عمق مرزهای کشور که هیچ نظارتی را بر بالای سر خود نمی‌بیند زمینه مناسبی برای بروز خطا و عبور قاچاق خواهد داشت، اما در مقصد این کالای قاچاق کور شود، به طور حتم مدیریت آن کارسازتر خواهد بود.

وی گفت: به طور مثال اگر چای قاچاق و یا لوازم آرایشی در یک فروشگاه از سوی ناظران بازارها مشاهده شود، باید بلافاصله در مقابل چشم مردم و کسبه به آتش کشیده شود. این اقدام با توجه به ترس صاحبان سرمایه و کسب و کار از سوختن سرمایه بلافاصله مانع از گرایش به عرضه کالای قاچاق در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خواهد شد.

در، پیشنهاد کرد: اتحادیه های سراسری و سندیکاهای کشور می‌توانند با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا ضمن ارایه گزارش عملکردی از تولید کنندگان کشور آخرین آمار ورود و خروج کالای قاچاق به کارخانجات را به این ستاد ارایه دهند.

این مقام مسئول گفت: مطابق با سخنان رهبری وقتی از مسیر قوانین حرکت می‌کنید، ممکن است در این مسیر عده‌ای صاحب نفوذ از طریق ارتباط‌های گسترده مانع و اخلال ایجاد کنند، اما وقتی در انظار عمومی کالای قاچاق به آتش کشیده می‌شود، علاوه بر هراسان شدن سایر کسبه برای از دست رفتن عایدی به دلیل اینکه مردم از خرید این کالاها منصرف خواهند شد، به تدریج مانع از عرضه نیز در مقصد می‌شود.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/2O751N