اعداد از آنچه در آمارها می‌بینید...

اعداد از آنچه در آمارها می‌بینید...

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - محمد عدلی:۷ هزار شماره روزنامه، روایتگر تاریخی به وسعت ربع قرن است. از ۲۴ آذر ۱۳۷۱ که نخستین شماره روزنامه ه
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - محمد عدلی:
۷ هزار شماره روزنامه، روایتگر تاریخی به وسعت ربع قرن است. از ۲۴ آذر ۱۳۷۱ که نخستین شماره روزنامه همشهری منتشر شد تا امروز که شماره هفت‌هزارم آن روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفته است، مسیری از مهم‌ترین سال‌های پس از انقلاب طی شده است.

پس از پايان جنگ تحميلي و با عبور از دشواري هاي دهه ابتدايي انقلاب، دوره جديدي در تاريخ جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. بازگشت به عصر برنامه نويسي در كشور با تدوين برنامه اول توسعه جمهوري اسلامي ايران در سال 1367رقم خورد تا 40سال پس از روزي كه ابوالحسن ابتهاج نخستين برنامه عمراني كشور را به اجرا گذاشت، نقشه راه پيشرفت و توسعه طراحي شده باشد.

بر همين اساس روندي آغاز شد تا امروز با نگاهي به گذشته بتوان مسير توسعه را رصد كرد. اعداد و تغييرات آن روايتي عريان از درجه موفقيت اهداف توسعه در كشور را نمايان مي سازد. مرور تاريخ از زمان انتشار روزنامه همشهري تا امروز، تغييرات بزرگي را در آمارها نشان مي دهد. اعداد بزرگ تر شده اند اما شايد نتوان به همان اندازه از پيشرفت كيفي ارقام مطمئن بود.

اينكه درآمد سرانه هر ايراني از 8هزار دلار در سال 1371به 17هزار و 400دلار در سال 1394رسيده است، نشانه اي از بزرگ تر شدن اقتصاد و ثروتمندتر شدن ايراني ها محسوب مي شود اما اگر بررسي اين آمار به قيمت ثابت يعني با كسر تورم 24سال گذشته انجام شود، نتيجه متفاوتي نسبت به پيشرفت دوبرابري در درآمد سرانه حاصل مي شود. به همين دليل بايد در كنار رويت جسم اعداد به روح آن نيز توجه داشت تا تصويري دقيق تر از واقعيت هاي اقتصاد ايران در 24سال گذشته نمايان شود.