افزایش بدهی دولت در سبد وام بانک‌ها

افزایش بدهی دولت در سبد وام بانک‌ها

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که اوضاع بازار پول ایران خوش نیست؛ دلیل آن روشن است، بدهی دولت
اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که اوضاع بازار پول ایران خوش نیست؛ دلیل آن روشن است، بدهی دولت به بانک‌ها بیشتر شده، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان صعودی است، بیشتر وام بانک‌ها با نرخ سود بالا داده می‌شود و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه و فروش اقساطی با نرخ سود پایین‌تر در حال کم شدن است.

 جديد‌ترين آماري كه بانك مركزي منتشر كرده، نشان از آن دارد كه در پايان ارديبهشت‌ماه امسال همچنان حدود 44درصد از كل تسهيلاتي كه پرداخت شده، به عقود مشاركت مدني اختصاص دارد كه نرخ سود آن در عمل بين 20تا 24درصد برآورد مي‌شود. اين در حالي است كه انتظار مي‌رود با كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در 3سال گذشته و تغيير در سياست‌هاي اعتباري بانك مركزي، سهم عقود مبادله‌اي نظير وام فروش اقساطي كالاها و جعاله و اجاره به شرط تمليك از سبد وام‌دهي بانك‌ها افزايش يافته باشد.

به گزارش همشهري، در حالي سهم تسهيلات عقود مشاركتي بانك‌ها نظير مضاربه از كل مانده تسهيلات بانكي با رشد يك‌درصدي در ارديبهشت امسال به رقم 324هزار ميليارد تومان رسيده كه سهم عقود مشاركتي نظير فروش اقساطي كالاها حدود 0.2درصد كم شده و 178هزار ميليارد تومان برآورد شده است. نكته قابل تامل در گزارش بانك مركزي اينكه سهم تسهيلات قرض‌الحسنه از كل سبد وام بانك‌ها4.8درصد در پايان ارديبهشت‌ماه امسال برآورد شده كه نسبت به پايان سال گذشته 2.4درصد كم شده است.

  • افزايش بدهي بخش دولتي به بانك‌ها

بدهي بخش دولتي به شبكه بانكي كشور در پايان ارديبهشت‌ماه امسال به يك تريليون و 283هزارميليارد ريال رسيده كه نسبت به ارديبهشت‌ماه سال گذشته رشدي 22.5درصدي داشته كه يك تريليون و 257هزار ميليارد ريال از كل بدهي بخش دولتي متعلق به دولت است كه بخشي از آن ناشي از سررسيد شدن اوراق مشاركت فروخته‌شده در سال‌هاي گذشته برآورد مي‌شود. بدهي بخش غيردولتي به شبكه بانكي كشور هم با رشدي 18.1درصدي در پايان ارديبهشت امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، به رقم 7تريليون و506هزار ميليارد ريال رسيده است. تازه‌ترين آمارهاي رسمي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه بدهي بانك‌ها به بانك مركزي در پايان ارديبهشت سال‌جاري نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل 6.6درصد بيشتر شده و به893هزارميليارد ريال رسيده است.

  • نقدينگي در مسير افزايش

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه حجم كل نقدينگي در پايان ارديبهشت‌ماه امسال با 2.1درصد افزايش نسبت به پايان سال گذشته و رشد 29.7درصدي نسبت به ارديبهشت‌ماه سال قبل به يكهزار و ۳۸ تريليون و ۵۲۰ميليارد تومان رسيده است. همچنين رشد شبه‌پول در 12‌ماه منتهي به ارديبهشت‌ماه امسال 32.2درصد و در 2ماهه اول امسال ميزان رشد 3.4درصد بوده است.