ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران۳

ایثارگران بدانند؛ اصلاحات قانون جامع ایثارگران۳

اجتماع > اجتماعی - کمیسیون تلفیقی مجلس شورای اسلامی هنگام رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخش‌هایی از قوا
اجتماع > اجتماعی - کمیسیون تلفیقی مجلس شورای اسلامی هنگام رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بخش‌هایی از قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران را در بخش ۱۶ این برنامه در قالب مواد۱۰۱ الی ۱۰۶ به همراه بندها و تبصره‌هایی گنجاند که مواردی از آن مرتبط با اصلاحات قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است.

بنا به ضرورت و به دليل رسيدگي به برنامه ششم در صحن مجلس به مواد الحاقي مي پردازيم:
در ماده101 اين لايحه كه شامل91 بند و 3 تبصره است به موضوع بااهميت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت اشاره و تكاليفي در راستاي سياست هاي كلي ترويج فرهنگ ايثار و جهاد و ساماندهي امور ايثارگران ابلاغي مقام معظم رهبري براي دستگاه هاي اجرايي تعيين شده است.

در بند 6 اين ماده به موضوع اعطاي نشان ملي ايثار به عنوان چهره ماندگار براي والدين شهدا اشاره شده است. در متن اين بند دو عبارت «جانباز50درصد» و «جانباز بالاي50درصد» كه همواره در گذشته موجب سوءبرداشت هايي در اجراي قانون مي شده و مقنن به كرات آن را در گذشته اصلاح كرده است به شرح عبارت «جانباز 50درصد و بالاتر» اصلاح شود.

ماده102 الحاقي كميسيون تلفيق غالبا به موضوع مطالبات ايثارگران پرداخته و دولت را متعهد كرده، مطالبات ايثارگران ظرف 2سال اول برنامه ششم تسويه شود.

در بند3 اين ماده دولت موظف شده است تبعيض بين آزادگان تحت پوشش ارتش و غير ارتشي را برطرف كند.

در اين بند به موضوع تبعيض اشاره اي نشده است. اين مصوبه علاوه بر اينكه نسبت به رفع تبعيض اقدام موثري نيست بلكه ابهامات را بيشتر مي كند. موضوع اقدام ارتش در خصوص آزادگان، اقدام قانوني بود كه سال ها در خصوص آنها اعمال نشده بود. پرداخت حقوق وظيفه از اقداماتي است كه در تمام قوانين و مقررات نيروهاي مسلح اعم از ارتش، سپاه و نيروي انتظامي پيش بيني شده و اختصاص به آزادگان ندارد. اين موضوع چون توسط آزادگان پيگيري شد اين تصور به وجود آمد كه اختصاص به آنان دارد. مجلس بايد براي رفع اين تبعيض در مقررات نيروهاي مسلح و برقراري اين حق قانوني براي تمام ايثارگران مشمول، اعم از آزاده و جانباز بسيجي و وظيفه ارتش و سپاه اقدام كند.

از موارد مهم در ماده103، موضوع معيشت ايثارگران مُعسر است. در بند«ج» رديف1 اين ماده براي رسيدگي به خانواده رزمندگان متوفي، سابقه حداقل 6 ماه حضور در جبهه لحاظ شده كه تصميم مناسبي نيست و بهتر است مجلس نسبت به حذف آن اقدام كند.

در بند5 اين ماده گروهي از ايثارگران كه داراي مشاغل آزاد هستند از پرداخت ماليات معاف شده اند. با عنايت به اينكه جانبازان شاغل در دستگاه هاي اجرايي با هر درصدي از پرداخت ماليات معاف هستند، محدوكردن معافيت جانبازان داراي مشاغل آزاد به جانبازان 25درصد و بالاتر، نوعي تبعيض ناروا و مغاير قانون اساسي است. لذا شايسته است با حذف عبارت «25درصد» از متن بند 5 به رفع اين تبعيض اقدام شود.

در بند7 اين ماده دولت مكلف شده است به منظور تجليل و حمايت از رشادت هاي رزمندگان و جانبازان كمتر از 25درصد جانبازي و آزادگان با كمتر از 6ماه سابقه اسارت و خانواده هاي آنها تسهيلاتي ارائه دهد. از نكات قابل تامل اين است كه فرزندان رزمندگان با 12ماه سابقه جبهه داوطلبانه و بالاتر از 30درصد شهريه دانشگاه ها معاف شده اند، لكن شخص رزمنده فراموش شده است.

بندهاي مربوط به اين بند از آشفتگي زيادي حكايت دارد. در حالي كه برخي معافيت هاي پيش بيني شده براي خانواده جانبازان بالاي 25درصد و آزادگان در قوانين و مقررات هنوز مصوب نشده است، لكن براي خانواده جانبازان زير 25درصد و خانواده آزادگان زير 6ماه اسارت و خانواده رزمندگان، در مصوبات كميسيون تلفين پيش بيني شده است.

اين موضوع نشان دهنده نوعي افسارگسيختگي در وضع قوانين است. عدم كارشناسي لازم و عدم رجوع به سوابق قوانين مصوب همواره از دغدغه هاي ايثارگران در قوانين مصوب است كه در هر دوره قانونگذاري شاهد آن هستيم. مجلس به جاي آنكه عجولانه و احساسي با قوانين حوزه ايثارگري برخورد كند و هر فردي و گروهي را كه رابطه و آشنايي با اعضاي كميسيون ها دارد دعوت كند، از كارشناسان خبره ايثارگري و تشكل هايي كه داراي سابقه در اين موضوع هستند بهره گيري كند تا دچار اين نابساماني نشود. بند7 ماده103 به اصلاحات جدي نياز دارد.