ثروتمندان واقعا خسیس‌ترند

ثروتمندان واقعا خسیس‌ترند

اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:محققان دانشگاه کوئین‌مری در پژوهشی جدید دریافته‌اند افرادی که درآمد بیشتری دارند نسبت به افراد فقیر
اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:
محققان دانشگاه کوئین‌مری در پژوهشی جدید دریافته‌اند افرادی که درآمد بیشتری دارند نسبت به افراد فقیر تمایل کمتری به بخشیدن بخشی از اموال خود را دارند، یعنی خسیس‌ترند.

براساس گزارش ساينس الرت، محققان آزمايشي اجتماعي را اجرا كردند كه در آن داوطلبان در بازي هايي شركت كرده و در ازاي آن پول واقعي دريافت مي كردند.

داوطلبان در دو وضعيت پايين و بالا ثبت نام مي شدند، كه اين دو وضعيت نشان دهنده ميزان پولي بود كه در ابتداي ورود به بازي دريافت كرده بودند و نمادي از ثروت بود.

بازي شامل مرحله اي بود كه در آن بازيكنان بايد تصميم مي گرفتند چه مقدار از پول دريافت شده را براي خود نگه داشته و چه مقدار را به صندوق گروه اهدا كنند تا در ميان تمامي اعضا به اشتراك گذاشته شود. ثروتمند بودن يا فقير شدن افراد در اين بازي يا بر اساس شانس و يا بر اساس ميزان تلاش آنها تعيين مي شد.

نتايج نهايي نشان داد داوطلباني كه در وضعيت فقيرتر به سر مي بردند به نسبت افرادي كه در وضعيت ثروتمند به سر مي بردند، به طور كلي بخش بيشتري از دارايي خود را در اختيار صندوق گروه قرار مي دادند. جالبتر اينكه افرادي كه با تلاش شخصي خود در وضعيت ثروتمند قرار گرفته بودند، كمتر از داوطلباني كه شانسي ثروتمند شده بودند حاضر به اهداي پول بودند. درحالي كه اين موضوع در مورد افراد فقير در بازي صدق نمي كرد و اين افراد چه به صورت اتفاقي و چه بر اساس نوع فعاليتشان در گروه فقرا قرار گرفته بودند، دست و دلبازتر نشان مي دادند.

به گفته محققان داوطلباني كه وضعيت مرفه خود را با تلاش و بدون حضور شانس به دست آورده بودند، تمايل بيشتري به حفظ و نگهداري از اموال خود نشان دادند، اما افرادي كه ثروتي محدود داشتند، انگيزه بالاتري براي بخشش از خود نشان مي دادند. البته اين دست و دلبازي نيز هيچ نيت نوع دوستانه اي در پي نداشت و افراد تنها به اين اميد كه مشاركت آنها باعث تشويق ديگران به مشاركت بيشتر مي شود و در نهايت سود بيشتري به آنها خواهد رسيد، حاضر به بخشيدن اموال ناچيز خود مي شدند.