جایزه ادبی جلال آل‌احمد جایزه‌ای ملی است

جایزه ادبی جلال آل‌احمد جایزه‌ای ملی است

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار عباسی دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح امروز در نشست خبری این جایزه ادبی در سخنانی عنوان کرد: کارکردن با

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار عباسی دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح امروز در نشست خبری این جایزه ادبی در سخنانی عنوان کرد: کارکردن با تیم بنیاد برای من تجربه خوبی و دلپذیری بود. دوستانی که هم به خوشنامی و هم به انصاف شهره‌اند. ما هم سعی کردیم امسال ترکیب داوران جایزه را به شکلی انتخاب کنیم که همه جریان‌های ادبی در آن راه داشته باشند.

وی در عین حال گفت: ادبیات ما امروزه وضعیت خوبی را طی نمی‌کند و چه در تولید و چه در نشر و کتاخوانی وضعیت ما مطلوب نیست. امیدواریم که جایزه جلال به عنوان یک جایزه ملی بتواند کمک قابل توجهی برای معرفی ادبیات ایرانی بردارد.

وی در بخشی دیگر از این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: داوران ما بر اساس معیارهایی که برای انتخاب یک اثر سالم داریم کار خود را پیش برده‌اند اما به هر تقدیر بخشی از انتخاب نیز به سلیقه داوران برمی‌گردد که اگر آن را حذف کنیم و داوران دیگری برگزینیم نتایج تغییر خواهد کرد. با این همه در تمامی این پروسه برای ما سلامت مهم است و فکر می‌کنیم که آثاری که در ارزش ادبی بالایی دارند در یک پروسه سالم انتخاب می‌شوند.

عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چقدر انتخاب‌های این جایزه با مشی ادبی جلال آل‌احمد همخوانی دارد نیز گفت: جلال نویسنده‌ای در جستجوی حقیقت بود و اگر امروز زنده بود شاید مانند چندباری دیگر در زندگی‌اش که دیدگاهش را عوض کرده بود، دیدگاه خود را تغییر می‌داد. او حتما نویسنده‌ای حقیقت جو و صادق بوده و حتما در جاهایی نیز به خطا رفته است اما ما قرار نیست در این جایزه آثاری را برگزینیم که به مشی او نزدیک باشد. ادبیات ما امروزه از کیفیت بالا و متفاوتی برخوردار است و دغدغه‌های متفاوتی نسبت به زمانه او دارد و پاسخ‌هایش نیز به طبع از زمانه او جلوتر است. با این همه تلاش ما این است که برگزیدگان ما در جستجوی حقیقت، شجاع و توام با صراحت در بیان باشند.

دبیر دهمین دوره جایزه جلال در عین حال تصریح کرد: در ادبیات برای همه جا هست. آقای رئیس جمهور بارها اعلام کردند که فرهنگ باید به دست اهالی فرهنگ سپرده شود و به نظر من در جایزه جلال دارد این اتفاق رخ می‌دهد. آل احمد نه فردی دولتی و نه خصوصی که فردی ملی است و من هم جایزه جلال را نه دولتی و خصوصی که ملی می‌دانم و روند اجرای آن را نیز در جهت همان واگذاری می‌دانم که عرض شد. با این همه معتقدم این جایزه راه را برای هیچ حایزه خصوصی نبسته است وخود من نیز همین امسال از چند جایزه خصوصی پیشنهاد داوری داشتم که نتوانستم قبول کنم. اما ابایی ندارم که بگویم هرجا سلامت و حسن نیت و انصاف در کار ادبیات باشد ابایی از حضور در آن جمع ندارم.

وی تصریح کرد: همه خانواده ادبیات با هم برادرند و همه در قبال آن مسئول هستیم.