غربی ها با آل سعود برخورد نکنند مشکلات امنیتی شان بیشتری می شود

غربی ها با آل سعود برخورد نکنند مشکلات امنیتی شان بیشتری می شود

حسن هانی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون یادداشت اخیر محمد جواد ظریف در نیویورک تایمز که به انتقاد از تفکرات وهابی در خاندان آل سعود و ترویج و حم

حسن هانی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون یادداشت اخیر محمد جواد ظریف در نیویورک تایمز که به انتقاد از تفکرات وهابی در خاندان آل سعود و ترویج و حمایت از گروه های تروریستی در منطقه و جهان پرداخته بود، اظهار داشت: در واقع عربستان سعودی با برخوردرای از توان مالی گسترده و استفاده از ۱۰۰ شبکه ماهواره ای فعال با گردش مالی سالانه ۱۰ میلیارد دلار در حوزه رسانه یکی از بزرگترین تهدیدهای فکری علیه منطقه و جهان است.

وی گفت: آل سعود به این دلیل تهدید محسوب می شود که عربستان با استفاده از فضای مجازی و رسانه تفکرات وهابی را در سطح بالایی در جهان گسترش می دهد.

هانی زاده تصریح کرد: به نظر می رسد آنچه در منطقه جریان دارد اعم از وجود داعش و ده ها گروهک تروریستی دیگر در عراق و سوریه، برآیند وهابیت بعنوان مکتب برگرفته از تفکرات خاندان آل سعود است که تلاش می کنند در مقابل مکتب اهل بیت (ع) ایستادگی کرده و تفکر وهابیت را در تمام منطقه فراگیر کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه خطری که در حال حاضر وجود دارد این است که جامعه جهانی نسبت به این تهدید بی تفاوت هستند چرا که نفوذ مالی عربستان در کشورهای غربی آنها را در برابر آل سعود وادار به سکوت کرده است، افزود: اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند قطعا رژیم عربستان خطر بالقوه ای برای امنیت جهان و منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد:باید سازوکار جدیدی برای مهار وهابیت در سطح جهان و منطقه ایجاد کرد و از این منظر مقاله اخیر آقای ظریف در نیویورک تایمز یک هشدار جدی به کشورهای عربی برای تقابل هر چه بیشتر و جدی تر با آل سعود محسوب می شود.

هانی زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر کشورهای غربی در این رابطه اقدامی نکنند قطعا در آینده جهان با مشکلات امنیتی بیشتری مواجه خواهد شد.