فصل چهارم کاوشهای باستان شناسی قلعه ایرج آغاز شد

فصل چهارم کاوشهای باستان شناسی قلعه ایرج آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی قلعه ایرج پیشوا امروز یک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی، سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی قلعه ایرج پیشوا امروز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: براساس پژوهش های فصول قبل آثار معماری اندکی در داخل قلعه وجود دارد ولی برخلاف فضای داخلی قلعه در داخل حصار تعداد زیادی اتاق ،راهرو، تاق و ورودی های زیادی ساخته شده که نشانگر اهمیت ساخت و سازهای موجود در حصار است.

او با اشاره به این نکته که قلعه ایرج دارای ساختار و آثار متفاوتی از دیگر قلعه های تاریخی ایران است، آن را یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانی دانست که احتمالاً محل استقرار و اردوگاه افسران و سپاهیان ساسانی بوده است.

این باستان شناس با بیان این نکته که در بخش داخلی قلعه ایرج آثار و بقایای معماری در سطح دیده نمی شود، گفت: قلعه ایرج پیشوا با وسعتی نزدیک به ۲۰۰ هکتار یکی از وسیع ترین و بزرگترین استقرارگاههای تاریخی است.
نعمتی افزود: این قلعه که در شمال روستای عسکر آباد بر سر راه ورامین به پیشوا واقع شده محوطه ای است به طول ۱۴۸۰ متر شمالی- جنوبی و ۱۳۰۰ متر شرقی- غربی که تمامی مصالح بکار رفته در آن از چینه و خشت خام است.
به گفته این باستان شناس، از این قلعه تنها حصار آن پابرجاست که از ارتفاع آن ۱۶ متر باقی مانده و ضخامت آن بین ۲۰ تا ۲۲ متر و دارای ۴ دروازه بوده و در حال حاضر دو دروازه شرقی و غربی آن تقریبا سالم است.

وی افزود: این حصار دارای ۱۴۸ برج نیم دایره ای است که در حدفاصل هر دو برج ۴ تاق بزرگ در بالا و دو ورودی تاقدار در قسمت پایین وجود دارد.

او با اشاره به ثبت ملی قلعه ایرج در سال ۱۳۸۲ گفت: کاوشهای این فصل به مدت ۴۵ روز ادامه دارد.