مردم کره جنوبی به فرهنگ ایران بسیار علاقه دارند

مردم کره جنوبی به فرهنگ ایران بسیار علاقه دارند

جهان > آسیا و اقیانوسیه - قرار ما ساعت ۱۸ در سالن VIP بلندترین برج پایتخت بود و وقتی حدود ۱۵ دقیقه زودتر رسیدیم، نگرانی میزبانان کره‌
جهان > آسیا و اقیانوسیه - قرار ما ساعت ۱۸ در سالن VIP بلندترین برج پایتخت بود و وقتی حدود ۱۵ دقیقه زودتر رسیدیم، نگرانی میزبانان کره‌ای و ایرانی‌های فعال در سفارت کره را بیشتر درک کردیم.

«همين چند روز پيش يكي از همكاران شما براي مصاحبه با سفير 45دقيقه دير كرد!» با اين حال، حدود 15دقيقه منتظر مانديم تا معاون وزير فرهنگ كره جنوبي آماده پاسخگويي به پرسش هاي هشت گانه ما شود. چانگ كئون جو كه براي حضور در يك برنامه فرهنگي به تهران آمده بود، پس از 24ساعت بي خوابي، با روي گشاده تقريبا 16دقيقه به 2پرسش و نصفي (به انتخاب خود) جواب داد و با همان لبخند مقابل دوربين عكاس همشهري ايستاد.

پيشنهاد گرفتن عكس سلفي را هم بدون درنگ پذيرفت و چند دقيقه بعد به مركز همايش هاي بين المللي برج ميلاد تهران رفت تا در كنار هموطنان خود شاهد نمايش مشترك ميان هنرمندان ايران و كره باشد.

  • ايران به تازگي گام هايي براي توليد مشترك فيلم و سريال با كشور چين برداشته و برخي از اين پروژه ها به مرحله توليد نزديك شده است. آيا ايران و كره هم مي توانند در اين عرصه ها توليد مشترك داشته باشند؟

حتما اين كار شدني است و ما هم خيلي علاقه منديم به آغاز توليد پروژه هاي مشترك ميان 2كشور. وقتي رئيس جمهور ما در ماه مي (ارديبهشت 95) از ايران بازديد كرد، پس از آن سفر، مردم كره به ايران خيلي علاقه مند شدند. توليدكنندگان فيلم و سريال در كره هم تمايل دارند وارد بازار ايران شوند.

از اين رو، زمينه براي آغاز يك همكاري خوب فراهم است. همان زمان ما در ايران جشنواره سريال هاي كره اي را برگزار كرديم و قصد داريم سال آينده هم اين جشنواره را تكرار كنيم. انتظار داريم با برگزار شدن اين دو رويداد، همكاري دوجانبه در اين حوزه ادامه پيدا كند. البته پيش از گسترش همكاري ها، از آنجا كه اطلاعات 2كشور از يكديگر چندان زياد نيست، بايد فرصتي براي تبادل اطلاعات فراهم كنيم؛ ازجمله برگزاري همايشي مشترك ميان ايران و كره تا پس از آن وارد مرحله توليد شويم. اين همايش مي تواند در ايران باشد يا كره.

  • مردم ايران به ويژه به سريال هاي كره اي بسيار علاقه دارند و «جومونگ»، «جواهري در قصر» و... را پيگيري مي كنند. فكر مي كنيد در حوزه هاي ديگر غيراز فيلم و سريال ازجمله هنرهاي تجسمي، تئاتر و موسيقي چه كارهايي مي توان در قالب پروژه هاي مشترك براي نزديكي بيشتر فرهنگي ميان 2كشور انجام داد؟

من هم موافقم كه ما جز سريال و سينما در حوزه هاي مختلف شامل عكاسي، نقاشي، موسيقي و تئاتر همكاري بيشتر داشته باشيم. البته اين همكاري مدتي است شكل گرفته و پروژه مشترك عكاسي «ايران و كره؛ روابط 1300ساله» ميان رسانه هاي ايران و كره آغاز شده است.

فعاليت در حوزه موسيقي هم انجام شده كه مدتي پيش اركستر موسيقي ايران با آواز ايراني و كره اي در تالار وحدت برنامه اجرا كرد. در افزايش روابط ميان 2كشور، هنر نقشي مؤثر دارد و حوزه اي دلنشين و تأثيرگذار است براي مردم. ما به راحتي مي توانيم نقاط مشترك را با الهام از هنر پيدا كنيم و روابط فرهنگي را توسعه بدهيم.

  • فكر مي كنيد مردم كره از موسيقي ايراني به ويژه موسيقي سنتي ما استقبال مي كنند؟

همانطور كه اشاره كردم، هيچ تفاوتي ميان هنر 2كشور وجود ندارد و اگر مردم ايران از هنر و موسيقي ايراني لذت مي برند، مردم كره هم حتما مثل ايراني ها از هنر ايراني لذت خواهند برد. هنر آن است كه به دل همه مردم بنشيند و بتوانند از هنر الهام بگيرند. اطمينان دارم ما به واسطه هنر سنتي ايران بيشتر همديگر را درك مي كنيم و آينده اي موفق و زيبا خواهيم داشت.