پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

موضوع سوالات درباره مشکلات جسمي و پزشکي مبتلا به همه افراد در همه جاست امروز نمونه اي از پاسخ هاي دکتر «مارتين اسکر» يکي از پزشکان معروف انگليسي را به

پرسش و پاسخ
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1393/11/23 شماره انتشار 18906


موضوع سوالات درباره مشکلات جسمي و پزشکي مبتلا به همه افراد در همه جاست امروز نمونه اي از پاسخ هاي دکتر «مارتين اسکر» يکي از پزشکان معروف انگليسي را به سوالات بيماران آورده ايم.


۶۸سال دارم و اخيرا به نوعي بيماري عضلاني به نام «مياستني گراويس» که ضعف وخيم عضلاني است، مبتلا شده ام. مي خواهم بدانم چگونه به اين بيماري مبتلا شده ام و عارضه طولاني مدت آن چيست؟ عضلات قسمت فوقاني بدنم خيلي ضعيف است و در حفظ تعادل با مشکل مواجه مي شوم. البته مطمئن نيستم اما شايد اين عارضه جانبي دارو باشد.

مياستني گراويس، بيماري است که برخي عضلات را ضعيف مي کند از جمله عضلات اطراف چشم، فک، دست ها و پاها و گاهي نيز عضلاتي که به نفس کشيدن کمک مي کند. زماني اين يک بيماري جدي ناتوان کننده به حساب مي آمد اما امروزه درمان هاي موثري براي رفع اين مشکل وجود دارد. اين بيماري زماني رخ مي دهد که سيستم ايمني به اشتباه به گيرنده هايي به نام «استيل کولين» حمله مي کند. اين گيرنده ها بين عصب ها و عضلات، پيغام رد و بدل مي کند. بدون اين گيرنده ها، ايمپالس هاي عصبي نمي تواند به خوبي به عضلات برسد. اين بيماري که هنوز علت بروز آن مشخص نيست اغلب زنان زير ۴۰ و مردان بالاي ۶۰سال را درگير مي کند. بيشتر بيماران در قسمت «تيموس» -غده اي در قفسه سينه پشت جناغ سينه که سلول هاي ايمني را تشکيل مي دهد- دچار ناهنجاري مي شوند. در ۷۰درصد بيماران تيموس بزرگ مي شود و در ۱۰درصد نيز «تيموما» نوعي تومور ايجاد مي شود. اين بيماري در اغلب موارد بهبود پيدا مي کند يا پس از خارج کردن تيموس خود به خود برطرف مي شود.

يک نظريه اين است که تيموس در توليد آنتي بادي هايي که به طور اشتباه به گيرنده هاي «استيل کولين» حمله ور مي شوند، کمک مي کند و عضلات چشم را تحت تأثير قرار مي دهد و باعث افتادگي پلک ها و دوبيني مي شود. برخي بيماران نيز دچار مشکل در جويدن يا قورت دادن غذا به دليل ضعيف شدن عضلات گلو، مي شوند. ضعف عضله در قسمت فوقاني بدن احتمالا مشکل تعادلي ايجاد مي کند. عضله هاي بالاتنه، کمر و دست ها براي حفظ حالت بدن و تعادل حياتي است. داروهايي براي بازگرداندن سيگنال هاي عصب به عضلات تجويز مي شود که برخي از آن ها عوارض جانبي مانند گرفتگي عضله شکم، اسهال و تعريق ايجاد مي کند. استروئيد مي تواند در کاهش التهاب موثر باشد. برداشتن تيموس براي بيماران بالاي ۶۰سال توصيه نمي شود. از آن جا که نوع درمان در هر فرد متفاوت است، بهتر است فرد تحت نظر پزشک متخصص قرار گيرد.