پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخخراسان - مورخ پنج‌شنبه 1393/10/25 شماره انتشار 18883 در ستون پرسش و پاسخ به سوالات خوانندگان از ديدگاه طب اسلامي و سنتي پاسخ داده مي شود. ه

پرسش و پاسخ
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1393/10/25 شماره انتشار 18883


در ستون پرسش و پاسخ به سوالات خوانندگان از ديدگاه طب اسلامي و سنتي پاسخ داده مي شود. همان طور که بارها يادآوري کرده ايم، تجويز دارو و حتي داروهاي گياهي، تنها با معاينه باليني، گرفتن شرح حال و تشخيص مزاج بيمار امکان پذير است و اگر در پاسخ به سوالات مصرف داروي گياهي توصيه مي شود، بهتر است پس از مشورت با متخصص طب اسلامي و سنتي مصرف شود. دکترسيدسعيد اسماعيلي،پزشک و محقق طب اسلامي، به سوالات شما پاسخ مي دهد.


لطفاً درباره درمان کرمک توضيح دهيد.

روزانه از دم کرده زنيان و آويشن يک تا دو ليوان استفاده کنيد و براي اطفال (يک تا دو استکان)

همچنين ختمي را با آب گرم در داخل لگن حمام بريزيد و در آن بنشينيد.

جواني ۲۲ ساله ام، قدم ۱۶۰ سانتي متر و وزنم ۵۵ کيلوگرم است. احساس لاغري شديد مي کنم؛ چه کار کنم اضافه وزن پيدا کنم؟

برخي افراد با اينکه به ميزان مناسبي غذا مصرف مي کنند ولي وزنشان افزايش پيدا نمي کند؛ اين مشکل مي تواند عوامل متعددي داشته باشد. از ديدگاه طب سنتي اين افراد داراي مزاج گرم هستند و بدن سوخت و ساز بالا دارد و طبيعتاً مصرف غذا باعث افزايش وزنشان نمي شود.

در اين شرايط بايد مصرف خوراکي هايي با طبع سرد را افزايش داد تا حرارت کبد متعادل و وزن اضافه شود. در بعضي افراد اين مشکل به دليل خشکي مزاج است و به همين دليل وزن افزايش پيدا نمي کند.

بايد از خوراکي هايي که رطوبت دارد بيشتر استفاده شود مانند خوراکي هايي که از شير تهيه مي شود. همين طور خوراکي هايي که از هويج تهيه مي شود مفيد است.

شما مي توانيد از غذاهاي مختلف براي افزايش وزن استفاده کنيد مانند فرآورده هاي کنجد، ارده و عسل، اگر اشتهاي خوبي نداريد از رب سيب يا رب انار استفاده کنيد.

در بعضي افراد يبوست مزاج هم ديده مي شود که مصرف خاکشير توصيه مي شود.

مردي ۳۶ ساله ام. شب کارم. با مشکل بي خوابي مواجهم و بايد از قرص خواب استفاده کنم.

افراد شب کار مجبورند در بعضي از شب ها بيدار بمانند از اين رو در شب هايي که سرکار نيستند، دچار اختلال خواب مي شوند در واقع عادت خواب طوري به هم مي خورد که فرد دچار مشکل مي شود. بهتر است در اين شب ها کمي گل گاوزبان يا سنبل الطيب دم کنيد و يکي دو ساعت قبل از خواب ميل کنيد. کمي روغن بنفشه به ابرو و وسط سر بماليد.

در موارد شديد ماليدن روغن گاو به سر هم خشکي مغز را کاهش مي دهد و خواب را عميق تر مي کند.