پیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب برای درگذشت میرزا سعدالله خدیری

پیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب برای درگذشت میرزا سعدالله خدیری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، در متن پیام مجید غلامی جلیسه به مناسبت درگذشت میرزا سعدالله خدیری، شاعر پیشکسوت کرد آمده است: «

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، در متن پیام مجید غلامی جلیسه به مناسبت درگذشت میرزا سعدالله خدیری، شاعر پیشکسوت کرد آمده است: «خبر درگذشت شاعر پیشکسوت کرد، مرحوم میرزا سعدالله خدیری موجب تألم و اندوه فراوان گردید. آثار ارزشمند این شاعر ارزشی و معاصر به زبان‌های کردی، هورامی و فارسی آثار درخشان و بی‌بدیلی در ساحت شعر ولایی این مرز و بوم آفرید و میراث معنوی وی در میان علاقه‌مندان خواهد بود که نام او را به نیکی ثبت و ضبط کرد. اینجانب ضایعه درگذشت مرحوم میرزا سعدالله خدیری را به اصحاب فرهنگ و هنر کشور، خصوصاً مردم عزیز استان کرمانشاه و خانواده محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان شکیبایی و اجر مسألت دارم».

یادآوری می‌شود، میرزا سعدالله خدیری از شاعران پیشکسوت کرد، بامداد جمعه ۲۲ دیماه در سن ۹۴ سالگی بدرود حیات گفت. این شاعر پیشکسوت کرد در سال ۱۳۰۲ در روستای هجیج از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد. وی از سن ۱۸ سالگی شروع به سرودن شعر کرد. خدیری در اوان جوانی به دلیل انفجار مین، یک دست و یک چشم خود را از دست داد و در میانسالی نیز ناشنوا شد ولی با وجود این معلولیت‌ها، شاعری را رها نکرد و تا سال‌های آخر عمرش، مجموعه‌های شعری مختلفی از خود به یادگار گذاشت.

این شاعر کرد در سروده‌های خود از شاعرانی همچون سعدی، حافظ و نیز شاعران کرد سده‌های پیشین همچون سیدعبدالرحیم ملاسعید معدومی تاوگوزی (معروف به مولوی کرد)، نالی و ملا بیسارانی تاثیر گرفته است. وی در دیوان شعر خود، آثار فراوانی به زبان‌های کردی (گویش هورامی) و فارسی، سروده و در بیشتر قالب‌های شعری از جمله مثنوی، غزل، قصیده و رباعی طبع آزمایی کرده است. آثار این شاعر توسط جمیل فاروقی جمع‌آوری، تنظیم و به چاپ رسیده و دیوان شعر او با نام «دیوان میرزا سعدالله خدیری» هم اکنون در بازار کتاب موجود است.