۳۰۰۰ پروژه در مازندران به بخش خصوصی واگذار می شود

۳۰۰۰ پروژه در مازندران به بخش خصوصی واگذار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، ربیع فلاح پیش از ظهر شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که در سالن شماره یک استانداری برگزار شد اظهار داشت: مشارکت بخش

به گزارش خبرنگار مهر، ربیع فلاح پیش از ظهر شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که در سالن شماره یک استانداری برگزار شد اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها  باید مدون و مصوب شود.

استاندار مازندران بابیان این‌که ارزشیابی از استان‌ها بر اساس مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها است افزود: سه هزار پروژه در مازندران وجود دارد که با استناد به شیوه‌نامه سازمان برنامه‌ریزی استان باید به بخش خصوصی واگذار شود.

امید علی پارسا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران بابیان این‌که ۷۰ درصد بودجه طرح‌های عمرانی مبادله شده است و امسال فقط شش درصد طرح جدید پذیرفته‌ایم گفت: اگر تخصیص اعتبار ۱۰۰ درصدی باشد پروژه‌ها تا دو سال آینده خاتمه خواهند یافت.

وی بابیان اینکه چاره‌ای جز استفاده از بخش خصوصی برای تکمیل طرح ها نداریم افزود: همه سازمان‌های اجرایی باید به سمت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی پیش بروند.

پارسار اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام در سال ۹۳ را  ۱۹۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای اتمام این پروژه‌ها به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در مازندران برای اتمام پروژه‌ها باید اولویت‌بندی صورت گیرد که با تخصیص ۱۰۰ درصدی، این پروژه‌ها تا دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی منابع مالی برای اتمام این پروژه‌ها را شامل منابع بانک‌ها و سایر منابع خارجی برشمرد و افزود: دولت با استفاده از ماده ۲۱۴ قانون می‌تواند با راهکار واگذاری به بانک‌ها، کمک خیرین، واگذاری طرح‌های تملک دارایی، سرمایه بخش خصوصی و قرارداد تأمین بخش مالی توسط پیمانکاران، طرح‌ها را اجرا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص مشارکت خیرین در پروژه‌ها ابراز داشت: دولت برای تشویق خیرین تا ۳۰ درصد منابع مالی پروژه‌ها را تأمین می کند و خیرین برای اجرای پروژه‌ها می‌توانند وام گرفته و پرداخت سود بر عهده سازمان برنامه بودجه که ردیفی برای آن تعریف‌شده است.

وی گفت: در سال گذشته دولت به اتمام پروژه‌های خیرین کمک می‌کرد درحالی‌که  امسال خیرین پروژه‌هایی را تحویل می‌گیرند که تا حدودی ساخته‌شده وپرداخت سود وام‌های دریافتی خیرین هم بر عهده سازمان برنامه‌ریزی کشور است.

پارسا خاطرنشان کرد: اولین نهادی که برای تکمیل و واگذاری پروژه‌ها باید تشکیل شود کارگروه ساماندهی استان است که وظیفه تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت بر طرح‌ها را بر عهده دارد.

وی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا در استان گفت: اعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه ساری، قائم‌شهر نیاز است که توسط بخش خصوصی تکمیل می‌شود.